Search
Search
Meny
Background

Her er årets nominerte: Årets Samfunnsengasjement

31. mars 2023
Se hvem som er nominert til prisen "Årets Samfunnsengasjement"
Årets Samfunnsengasjement
Årets Samfunnsengasjement favner bredt og omfatter eksempelvis gjennomgående strukturert arbeid ved bruk av spons og/eller event/messe i et samfunnsengasjement. Det legges vekt på hvordan det kan vises til utvikling av egne prosjekter som også støtter oppunder bedriften/organisasjonen/institusjonens strategi. Det er en forutsetning at engasjementet og samarbeidet har bidratt positivt til et bærekraftig samfunn og at dette kan dokumenteres. 

Hovedjuryen, bestående av de fire jurylederne, velger de nominerte til “Årets Samfunnsengasjement” basert på vurdering av inntil to cases fra hver av de andre prisene i kategoriene “Spons” og “Event/messe”. 

DE NOMINERTE (i alfabetisk rekkefølge): 

DNB - DNB & NFF "Fyll Ullevål Stadion for(k)vinnelandslaget" + DNB & Unicef "La håper bli sterkere enn frykten"

Nominasjonstekst: Dette er en aktør som gjennom flere programmer og kampanjer viser stort og ekte engasjement for mennesker og samfunn – ikke bare her hjemme hvor DNB tar fatt i strukturelle skjevheter innen idretten, men også for krigsrammede Ukraina. Uansett formål, arbeidet er grundig og målrettet, og deres aktivering av sponsorater er på alle måter forbilledlig og en stor inspirasjon. DNB viser at de jobber både med lange perspektiver, men evner også å snu seg rundt når dagsaktuelle hendelser krever det. Arbeidet er forankret i egne verdier og forretning, og representerer på alle måter bevegelse og endring for et bedre samfunn. Det er en stor glede å nominere DNB til prisen Årets Samfunnsengasjement. 

Fieldwork - Debatten om Norges Fremtid
Deles med Ferd, Amedia, Fritt ord og Norges Forskningsråd

Nominasjonstekst: Et sterkt prosjekt som viser til et fantastisk samfunnsengasjement! Her ser man hvordan en ide kan komme fra et byrå, og tatt ut til live gjennom å få med seg de riktige samarbeidspartnerne til prosjektet. Totalt sett et nødvendig prosjekt som skaper store ringvirkninger og man har nådd ekstremt høye tall både gjennom den fysiske gjennomføringen og ikke minst gjennom digitale flater. Et godt prosjekt for fremtiden! 

Gjensidige Forsikring ASA - Sosial Bærekraft for et bedre samfunn
Nominasjonstekst: Juryens begrunnelse: Gjensidige har benyttet sin engasjerende og brede sponsorportefølje til å aktivere samarbeidet med organisasjonen MOT. Gjennom en helhetlig strategi, solid gjennomføring og flere trepartssamarbeid fremmer Gjensidige sosial bærekraft og forebygger mental uhelse på en forbilledlig måte. Gjensidige viser hvordan bærekraftstrategi kan tas ut gjennom sponsorater som engasjerer og påvirker oss mennesker, og vi mener de er en verdig kandidat til prisen da de forvalter sitt samfunnsansvar på en ypperlig måte.

Gyro/BDO - GoZero: BDO Stor Oslo til Gøteborg
Nominasjonstekst: Et intern-event som ble til en del av noe mye større; klimakampen. BDO Stor Oslo skulle ta med sine 650 ansette på en sosial tur – var det mulig å gjennomføre dette på en bærekraftig måte? Praktisk bærekraft ble løsningen gjennom en konkurranse med fokus på bærekraft gjennom lek, bevisstgjøring og inspirasjon i hverdagen. Fem måneder før avreise til Gøteborg ble bærekraftkonkurransen «Race to Zero» lansert. De ansatte ble utfordret til å registrere egne reduksjoner av blant annet transport, kjøttforbruk, vann- og strøm. Avtrykket på reisen ble regnet ut til å være 31 tonn co2e, som ble satt som mål for de ansattes handlinger. BDO klarte å spare inn 35 tonn co2e før avreise, og målet om å «GoZero» til Gøteborg ble nådd. Sammen skapte BDO og Gyro et internt arrangement som både er med på å skape holdningsendring, økt bevissthet og ringvirkningseffekter.  

Medvind Eventbyrå - Global Diability Summit
Nominasjonstekst: Et globalt, digitalt toppmøte, det 2. i rekken, som skulle kaste lys over inkludering av personer med funksjonshemminger. Målet var at toppmøtet skulle føre til varig endring i livet til millioner av mennesker med funksjonsnedsettelse. Dette er et arrangement som berører en milliard mennesker med nedsatt funksjonsevne i en eller annen form, så hvordan lage en digital sending som gjør at blinde, døve, og alle nyanser imellom, kan delta? Det måtte dekke språk for hele verden, med valgalternativer for tekst, bilde og lyd. Alt samlet på en digital plattform og som svarte på alle krav i henhold til universal utforming. Dette var utfordringen Medvind fikk av Utenriksdepartementet, og eventet ble en suksess – 7000 deltakere fra 167 land! Den digitale tilstedeværelsen ga også mulighet for å få de beste internasjonale foredragsholderne. I tillegg økte antall forpliktelser / økonomiske bidrag med hele 47 prosent. Eventet krever digital «skreddersøm» og kompleksiteten er stor. Det unike ved prosjektet ble å lage og tilpasse løsninger for å inkludere en stor og svært sammensatt målgruppe, som ofte blir ekskludert. Global Disability Summit tar et sosialt ansvar og bidrar til holdningsendring gjennom et fokus på mennesker som i mange sammenhenger faller utenfor. 
facebook

LES FLERE NYHETER

LUKK Close

BLI MEDLEM

Denne siden er forbeholdt medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen.

Vennligst logg inn eller bli medlem for å se innholdet.
BLI MEDLEM
LOGG INN