Search
Search
Meny
Background

Vinnere av Sponsor- og Eventprisen 2024!

25. april 2024
Vinnerne av årets 14 priskategorier ble offentligjort under Sponsor- og Eventprisen 24. april. I år var konkurransen knallhard, etter et rekordstort antall innsendte søknader, og kvaliteten på søknadene var høyere enn aldri før. Se alle vinnerne her!
I år ble prisutdelingen holdt på Oslos nye «hot spot» - Carls. Vi inviterte til en innholdsrik dag, fylt med faglig innhold, mingling, afterwork, middag, prisutdeling og etterfest. For første gang gjennomførte vi også live-juryering, og de nominerte i ni av priskategoriene pitchet casene sine på dagtid. Her fikk både de nominerte vist frem sitt gode arbeid, og publikum fikk innblikk i hvordan noen av de dyktigste i bransjen jobber. Alle vinnerne ble kåret og offentliggjort under prisutdelingen på kveldstid – noe som gjorde det hele ekstra spennende.
Nivået på casene blir stadig høyere, noe jurymedlemmene også har poengtert.

Jeg har aldri lest så mange case som i år! Det er stor bredde og høyt nivå. Folk har også blitt flinkere å skrive case, og innholdet er av høy kvalitet, i tillegg til å vise at bruk av sponsing og/eller event også funger som kommersielle virkemiddel, sier jurymedlem Anna Berndtsson.


Årets Bransjepris gikk til Diplom IS med Ringen er sluttet – Ungdom i sin første jobb. Bransjeprisen er en høythengende pris som tildeles et selskap, en organisasjon eller en institusjon som har arbeidet målrettet og strategisk med et sponsorprosjekt og/eller arrangement som har inspirert og gitt verdifull læring til bransjen.

Sponsor- og Eventprisen er en anerkjennelse av dokumentert arbeid med bruk av sponsing og/eller event som kommersielt virkemiddel. Casene har derfor blitt vurdert på flere punkter - deriblant strategi & målsetting, kreativitet & innovasjon, og effekt. Sponsor- og Eventforeningens daglige leder, Bodil Sveen Berggren, er også imponert over nivået.

Det er gøy å oppleve at stadig større deler av bransjen ønsker å vise frem arbeidet de gjør, og samtidig at kvaliteten på søknadene bare blir bedre og bedre. Det er både imponerende og inspirerende å lese bidragene, og se at mange leverer sterkt på samtlige kriterier.

Her er årets vinnere:

Årets Kultursponsorat
OBOS - OBOS Julegalla

Deles med Den Norske Opera & Ballett
Juryens begrunnelse: 
Hvert år inviterer OBOS sine medlemmer til en uforglemmelig konsertopplevelse, tuftet på stolte juletradisjoner og fellesskap. Med en klar visjon om å bygge broer mellom kultur og samfunn, åpne dører til klassisk musikk og å skape varige minner for sine medlemmer har OBOS har skapt en ettertraktet juletradisjon i samarbeid med Den Norske Opera & Ballett. Gjennom flere år har det gitt magiske øyeblikk på operascenen, med over 22 000 solgte billetter og utsolgte hus hvert eneste år. Dette samarbeidet er mer enn bare en forestilling - det er en feiring av fellesskap, kultur og det gode livet mellom husene. OBOS Julegalla – en juletradisjon som forener, begeistrer og gir unike medlemsfordeler! - en juletradisjon verdt å delta på år etter år!


Årets Idrettssponsorat
Sparebanken Vest - Jenter vil mer

Deles med Trigger, Sølvrev, Siv Skard, Sportsklubben Brann, Sogndal Fotball, Arna-Bjørnar Fotball
Juryens begrunnelse:
Gjennom kampanjen Jenter vil mer har Sparebanken Vest og NHH kombinert markedsføring med forskning, for å sette fokus på hvor ulikt gutter og jenter blir møtt i fotballen. Mens én av fire jenter sier at hovedmotivasjonen for å spille fotball er egen utvikling, tror bare én av ti foreldre og trenere det samme. Når jentenes ambisjoner undervurderes, blir resultatet at ressursene fordeles skjevt. Initiativet Jenter vil mer ønsker å endre holdningene til jentefotballen, og utligne forskjellene i tilbudet til gutter og jenter i fotballen. Til tross for at dette er en lokal kampanje på Vestlandet, har Jenter vil mer skapt nasjonalt engasjement. Faktisk ikke bare i Norge, men også ute i Europa, og helt opp til ledelsen i UEFA. Så langt har over 300 klubber mottatt støtte fra prosjektet, og kampanjen er en av de mest effektive kampanjene Opinion har målt på ti år. Kampanjetesten viste at fire av ti fikk et mer positivt inntrykk av jentefotball og at fem av ti fikk økt respekt for jenter som satser på fotball. Juryen heier på denne måten å tenke sponsoraktivering på. At man i lag med samarbeidspartnerne og medspillere tar tak i ekte samfunnsutfordringer, er en unik og samfunnsnyttig aktivering som vi ser har effekt og ønsker å se mer av.


Årets Sponsorobjekt
Palmesus - Palmesus 2023: 360-kanal og enabling platform mot Gen Z

Juryens begrunnelse:
Det overordnede målet for Palmesus 2023 var ikke bare ny omsetningsrekord på spons, men å sprenge skalaen for hva som er mulig for deres bransje gjennom produktutvikling og innovasjon i en svært konkurranseutsatt bransje. Man så derfor på forskning og data for unge målgrupper, og brukte denne innsikten for å redefinere måten man jobbet med spons på. Kombinasjonen av 360-graders partnerskap, målbare KPI-er, digital/fysisk aktivering i henhold til avtalenes overordnede mål utgjorde betydelig innovasjon i markedet og åpnet et nytt nivå for Palmesus i 2023.


Årets Sponsor
Sparebanken Vest - Jenter vil mer

Deles med Trigger, Sølvrev, Siv Skard, Sportsklubben Brann, Sogndal Fotball, Arna-Bjørnar Fotball
Juryens begrunnelse:
Med «Jenter vil mer» har Sparebanken Vest ikke bare «synset» om like muligheter for gutter og jenter i fotballen. Gjennom å søke innsikt (med hjelp fra NHH) avdekket de blant annet at både foreldre og trenere undervurderer jenters ønske om å utvikle seg som fotballspillere. Sammen med sine sponsorobjekter har de skreddersydd tiltak som løfter frem jentenes virkelige motivasjon. Dokumenterte resultater og stor interesse for tiltakene, også utenfor landets grenser, viser prosjektets suksess.


Årets Brand Activation
WAL - Coke Studio Secret Sessions
Deles med EKKO Agency og Coca-Cola Norge
Juryens begrunnelse:
Hemmeligheter er spennende. Spesielt det å dele hemmeligheter med andre. Det er noe verdifullt i det å gi mennesker med en drøm et sted å dele drømmen sin på – på et sted der målgruppen står og venter på deg, og ønsker deg velkommen.
Coke Studio Secret Sessions besto av målrettede digitale kampanjer, konkurranser og ambassadørsamarbeid gjennom året. Dette kulminerte i en magisk og unik intimkonsert på et hemmelig sted de få utvalgte gjestene aldri hadde trodd de skulle få oppleve sin favorittartist. Målgruppen elsker musikk, det gjør også Coca-Cola. Coke Studio Secret Sessions beviste nettopp dette ved å gi en plattform til up-and-coming artister ­– og magiske musikkopplevelser til målgruppen. Vinneren har hatt meget god effekt og gode resultater. 


Årets Stand-aktivering
Fieldwork - Google Planet Pixel

Deles med Google
Juryens begrunnelse:
Kveldens vinner av "Årets Stand-Aktivering" har vist seg å være en eksepsjonell aktivering med sin innovative tilnærming til utdanning og salgsfremmende aktiviteter. Her har både byrået og kunden tatt utfordringen til nye høyder med en omfattende og kreativ tilnærming som engasjerte deltakerne fra start til slutt.

Deltakerne på Elkjøp Campus, kledd i astronautdrakter, gjennomgikk verdens raskeste astronauttrening, engasjerte seg i oppdrag på en futuristisk planet og lærte om produktene på en måte som var både informativ og underholdende. Resultatene taler for seg: En deltakervurdering på 4.92 av 5, en 300% økning i anbefaling av produkter i butikk, og en solid tredjeplass i markedsandel i Norge og Sverige.

Gjennom en helstøpt opplevelse og interaktive installasjoner, ble deltakerne tatt gjennom en verden, utstyrt med Pixel-telefoner og Fitbit-klokker som deres navigasjonsverktøy.
Vi gratulerer Google og Fieldwork med en fremragende prestasjon og en vel fortjent seier med Google Planet Pixle.


Årets Lansering
Diplom Is - Ringen er sluttet - Ungdom i sin første jobb
Deles med LICC as
Juryens begrunnelse:
Dette er en lansering som startet i det små. En lansering som vokste seg stor, fanget medias og ikke minst målgruppens interesse og sympati, og på veien ble et lite fenomen, ja, nesten et samfunnsstrukturelt bidrag. Men opprinnelig var ikke tanken å gjøre det så stort, tanken var at en jente på 14 år ville ha noe å gjøre, få seg en sommerjobb. Men i et Norge der det omtrent ikke lenger finnes sommerjobber for unge under 16 år, blir unge generasjoner snytt for muligheten til å vokse, lære og tjene litt penger. Så da skapte en ung grunder på 14 år like så godt sin egen arbeidsplass, og en liten bedrift som i sesong nå sysselsetter hundrevis av ungdommer under 18.

Med ideen om å selge ekstra store iskuler i sommervarmen til forbipasserende på Tåsen, ble ungdommelig pågangsmot og issalg med støtte fra Diplom Is, lokalmiljøet, næringslivet, politikere og nøkkelpersoner, til en investering i en ung generasjons første møte med arbeidsmarkedet. Siden starten i 2022 har selskapet stadig økt lokasjoner, og antall ungdommer som sommerjobber der har økt fra 50 til 150 til det som ser ut til å bli over tusen stykker til sommeren.
Lanseringen av LICC (Large Ice Cream Company) ble noe mer enn bare ett engangsforetagende. Det ble et engasjement som gjør unge mer robuste, mer verdiorienterte og gjør begrepet «mangfold» et meningsfullt uttrykk.

For Diplom Is var det en selvfølge å være med fra starten av. Samarbeidet mellom LICC og Diplom Is viser at alle unge potensielt er uvurderlige ressurser. Deres innsats har gitt glede til kunder og ansatte, og har de sammen skapt iskremmagi og inspirerer til positiv forandring og gitt hundrevis av tenåringer verdifull påfyll av selvtillit, mestringsfølelse og verdiforståelse, samt muligheten til å tjene egne penger.


Årets B2I
Gjensidige Forsikring - Øst og Vest – Gode hver for oss, best sammen
Deles med Gyro
Juryens begrunnelse:
Årets vinner har klart å engasjere ansatte, dokumenterer høy måloppnåelse og er en viktig bidragsyter til en god internkultur. Vinneren har lyktes i å transformere selskapet organisasjonsendring til en fornyende og samholdsskapende opplevelse, skreddersydd ambisjonen om å nå internstrategiske mål. Årets vinner har skapt stolthet og vist hvor viktig det er for en organisasjon som i vanlig drift ikke møtes, å faktisk møtes. Arrangementet har skapt høy impact, og viser viktigheten av et events effekter og hvordan man er gode hver for oss - best sammen. Juryen gratulerer derfor Gjensidige Forsikring, med Øst og Vest arrangementet.


Årets B2B
Gyro - NATO Utenriksministermøte i Oslo
Deles med Utenriksdepartementet
Juryens begrunnelse:
Årets vinner har fått til noe stort som overgår både kunde og leverandørs forventninger for arrangementet. På imponerende vis klarer leverandører å utfordre kunde, og skape en suksess som skal gjentas, på nyutviklede kommersielle premisser. Etterlatt inntrykk er at bare en internasjonal aktør kan få til noe sånt, men leverandører beviser at nye formater kan utvikles lokalt - fra Norge. The Oslo Format skal ut på reise, og vi gratulerer Gyro - og NATO - med prisen for årets B2B.


Årets B2C
Retail Factory - The immersive Clarins pop-up shop
Deles med Scandinavian Cosmetics AS
Juryens begrunnelse:
Årets vinner har skapt imponerende resultater langt over forventninger og målsetninger. Prosjektet klarte å belyse kundens unike posisjon i markedet, øke resultatene og viser at prosjektet var en langsiktig og god investering. Juryen bemerker seg at de tydelige positive resultatene, den nye måten å tenke salgsutvikling og en solid flerkanalstrategi gir grunnlaget for en solid aktivitet. Med en salgsvekst på imponerende 282% direkte knyttet til aktiviteten, gratulerer vi Retail Factory og JCP med Årets B2C!


Årets Innholdsproduksjon til et Event
Fieldwork - Google Planet Pixel
Deles med Google
Juryens begrunnelse:
I Årets Innholdsproduksjon til Event var det mange gode kandidater. Det er krevende å lage innholdsproduksjoner til et arrangement, som inspirerer, og lever videre. Årets vinner av innholdsproduksjon har klart å utmerke seg ved å lage noe ekstraordinært. Vinneren har truffet målgruppen godt og kan vise til tydelige målbare resultater. Vinneren har hatt aktivering i fokus, og fokusert på å skape uforglemmelige øyeblikk. Produksjonen er kreativ og velutviklet - og vinneren tenker helhetlig i alt fra produksjon, til de står på scenen og pitcher. Juryen har æren av å gratulere Fieldwork med Google Planet Pixel.


Årets Sponsoraktivering
Gjensidige Forsikring - Gjensidige og Palmesus: Et livsviktig samarbeid

Deles med Palmesus og NOSLEEPTILLBROOKLYN
Juryens begrunnelse:
Gjensidige har vist en enestående forpliktelse til å støtte enkeltmennesker, selv i settinger der sponsoren ikke pleier å opptre. De har gjennom innsikt og nysgjerrighet utforsket sien egne verdier, knyttet opp mot en ung målgruppe. Aktiveringen er basert på deres livsviktige og festlige samarbeid, og som virkelig har satt standarden for samfunnsansvar. Vi håper at denne vinneren gjør at vil kopiere eller la seg inspirere av deres tilbud om et fysisk pusterom med psykiatrisk kompetanse på festivaler. Gjensidige har gjort en reell forskjell for de som trenger det mest. Gratulerer til Gjensidige, Palmesus og Nosleeptillbrooklyn.


Årets Samfunnsengasjement
Sparebanken Vest - Jenter vil mer

Deles med Trigger, Sølvrev, Siv Skard, Sportsklubben Brann, Sogndal Fotball, Arna-Bjørnar Fotball
Juryens begrunnelse:
Vinneren av årets pris har vist ekte samfunnsengasjement i kombinasjon med en innovativ og faglig tilnærming til formålet. Initiativet har bidratt til å endre holdninger og å styrke aktivitetstilbudet for målgruppen. Vinneren har virkelig gått den ekstra milen og strukket seg lenger for å skape reell endring - og holdningsendring - som har resultert i mange små og store konkrete tiltak. Initiativet har ikke bare inspirert, men endret spillereglene for hvordan denne idretten sees på, og vinneren viser en tydelig dedikasjon til å jobbe aktivt videre med saken. Gjennom kreativt innsiktsarbeid og forskningsbasert tilnærming har Sparebanken Vest bidratt til å forme en ny virkelighet for unge kvinnelige fotballspillere gjennom “Jenter vil mer”!


Årets Bransjepris
Diplom Is - Ringen er sluttet - Ungdom i sin første jobb
Deles med LICC as
Juryens begrunnelse:
Én person kan skape endring og sette dagsorden, hvis ideen er god nok, pågangsmotet er stort nok og man har samarbeidspartnere som vil nok. Lanseringen av LICC var en liten, men smart idé som snart skulle bli til noe mye større og mye viktigere. En ung gründer på 13 år skapte sin egen arbeidsplass, men ikke bare det; hun skapte en liten bedrift som vil sysselsette flere hundre ungdommer under 18 år fremover, i et Norge der det finnes forsvinnende få sommerjobber.
Med grunntanken om å selge ekstra store iskuler i sommervarmen, ble ungdommelig pågangsmot og issalg med støtte fra lokalmiljøet, næringslivet, politikere og nøkkelpersoner, til en investering i en ung generasjons første møte med arbeidsmarkedet. Samarbeidet mellom LICC og Diplom Is viser at alle unge potensielt er uvurderlige ressurser. Ungdommene skapte iskremmagi og inspirerte til positiv forandring. Vinneren av Årets Bransjepris smeltet juryens hjerter, og vi håper at dette inspirerer en hel bransje og gir verdifull læring til hvordan man kan tenke annerledes.
facebook

LES FLERE NYHETER

LUKK Close

BLI MEDLEM

Denne siden er forbeholdt medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen.

Vennligst logg inn eller bli medlem for å se innholdet.
BLI MEDLEM
LOGG INN