Search
Search
Meny
Background
INVESTERING: Det er enkelt å dra frem kalkulatoren og konstatere at i en stor bedrift blir x kr per y antall ansatte = mange kroner, skriver artikkelforfatteren, som mener nytten ved firmafester er underkommunisert. ILLUSTRASJONSFOTO: NTB

Er det lov å ha det gøy på jobb i 2022?

18. november 2022 | Trine Richardsen, Adm. direktør i Gyro, Bianca Olsson, Rådgiver i Gyro
Har du noen gang regnet på hva det koster å miste en dyktig medarbeider, spør Trine Richardsen og Bianca Olsson i Gyro.

At et selskap inviterer sine medarbeidere til samling og fest, har i det siste generert mange klikkvennlige overskrifter. «Selskap brukte 15 millioner på WOW-fest», «Forbundsleder ut mot ledelsen – tonedøvt å dra på langhelg til Italia, mens de samtidig vurderer kutt» og nå sist «Vinmonopolet fyller 100 år – bruker over 20 millioner på feiringen» er bare noen eksempler.
 

Det er enkelt å dra frem kalkulatoren og konstatere at i en stor bedrift blir x kr per y antall ansatte = mange kroner. De som driver med denne kalkulatorsporten glemmer imidlertid én ting (eller egentlig mange ting, men la oss holde oss til én ting). I forretninger er ikke alle utgifter like. Noen utgifter er investeringer; penger man bruker, for å tjene penger. Slik forholder det seg med å investere i egen bedriftskultur.

Vår påstand er at det ville vært langt dyrere varer om medarbeiderne ikke dro på fest sammen


Trine Richardsen. FOTO: KILIAN MUNCH
 

Rekk opp hånda om du noen gang har regnet på følgende: Hva koster det å miste en dyktig medarbeider?
 

Etter to år med pandemi er dette i mange bransjer blitt mer merkbart enn noen gang før. HCI (Human Capital Institute) anslår at miste en medarbeider koster minimum 1,5 ganger en årslønn, og for en mellomleder opp til togangeren.
 

Med utgangspunkt i hva det koster selskapet for blant annet å...

  • Rekruttere en ny medarbeider
  • Onboarde og lære opp denne medarbeideren
  • Bruke kapasitet fra eksisterende ledere/kolleger til medarbeideren
  • Offboarde medarbeideren du akkurat har mistet
  • Tape fart ved at en medarbeider på vei ut ikke er like dedikert til jobben sin i oppsigelse
Utfordring til deg: Multipliser det med antallet medarbeidere du mister i løpet av ett år. Da er det kanskje verd å gjennomføre et event som per medarbeider koster 5.000 kroner?

Bianca Olsson. FOTO: KILIAN MUNCH
 

Pressen legger opp til at vi skal tenke «ikke rart det er så dyrt å handle på Coop, når de har alle medarbeiderne sine på WOW-fest». Vår påstand er at det ville vært langt dyrere varer om medarbeiderne ikke dro på fest sammen.  
 

Pandemien lærte oss at vi ikke fungerer best mulig når vi bare møtes på Teams. Folk må møtes, prate sammen, se hverandre i øynene og vite at man kan stole på hverandre. En sterk bedriftskultur skapes på mange måter, men felles opplevelser er noe av oppskriften.

 

Det legges gjerne vekt på at arbeidsgiver «betaler for fest». Deltagerne er vanlige medarbeidere, på ulike nivåer i organisasjonen. Det er derfor praksis at bedriften tar hele regningen, også for underholdning, mat og drikke, sånn at alle får samme felles opplevelse. Sosialdemokrati i praksis skulle man kunne si.
 

Så tenker muligens leseren: «Ikke rart et eventbyrå sier det. De snakker bare for sin egen syke mor». Det er forsåvidt riktig, vi snakker for egen bransje. En bransje som hadde yrkesforbud gjennom hele pandemien, og som endelig har stablet seg på beina igjen etter to tøffe år. Og i tillegg snakker vi for alle som tilhører vår verdikjede: Hoteller, catering, sceneteknikere og ikke minst artister (les: representanter for kulturnæringen).
 

Tenk på dette: Hvordan ville overskriftene sett ut hvis disse journalistene, i likhet med bedriftene, ikke bare så på medarbeidere som ut utgift, men en investering?

Les mer her

facebook

LES FLERE NYHETER

LUKK Close

BLI MEDLEM

Denne siden er forbeholdt medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen.

Vennligst logg inn eller bli medlem for å se innholdet.
BLI MEDLEM
LOGG INN