Search
Search
Meny
Background

OM FORENINGEN

Kompetanse, inspirasjon og nettverksbygging for sponsor- og eventindustrien!

Sponsor- og Eventforeningen (SEF) er bransjeforeningen for virksomheter som bruker sponsing og event som kommunikasjons- og markedsføringsverktøy, for byråer i interesse- og opplevelsesbransjen og for sponsorobjekter innen idrett, kultur og ideell sektor. Foreningens medlemmer står bak brorparten av landets sponsorater, og planlegger og gjennomfører flertallet av eventene, messene og møtene som arrangeres.
Foreningen ble stiftet i 2001 og har i dag 225 medlemsvirksomheter inkludert all kompetanse innen bransjen, som sponsorer/eventkjøpere, rettighetshavere, byråer, messer, sponsorobjekter og destinasjoner, konsulenter og underleverandører. Våre medlemmer representerer næringsliv, idrettsorganisasjoner og sportsklubber, kulturinstitusjoner og sivilsamfunn -  alle selskap som er del av sponsor- og eventindustrien. 

SEF eier og forvalter den årlige bransjekonkurransen, Sponsor- og Eventprisen. Sponsor- og Eventprisen arrangeres på vårparten og er en anerkjennelse for dokumentert, målrettet og strategisk arbeid med bruk av sponsing eller event som kommersielt virkemiddel. Prisen er en honnør til mottager, en spore til videre arbeid og til inspirasjon for andre.

Vår visjon er: Sammen skaper vi verdifulle opplevelser

Foreningen har som formål å være et forum for kompetanseutvikling og erfaringsutveksling, og å inspirere til økt forståelse for og innsikt i bruk av sponsing og eventmarketing som fagområde.

Dette gjør vi ved å arrangere fagmøter av ulike slag og tilby nettverksarenaer gjennom hele året. Det hele toppes med å dele ut Sponsor- og Eventprisen på vårt årlige bransjearrangement bestående av en hel fagdag, med påfølgende prisutdeling og fest. Sist, men ikke minst, gir vi medlemmene våre jevnlige nyheter på nett og i våre nyhetsbrev.

Vi har et aktivt forum og et verdifullt nettverk som du kan bli en del av! Her møter du representanter fra næringslivet, idrett, kultur og humanitære organisasjoner, samt byråer innen messe, event og sponsing.

 

En felles bransjedefinisjon på sponsing

Sponsing er et av de mest effektive virkemidlene for å bygge assosiasjoner mellom næringsliv, kultur, idrett og ideell sektor. Likevel finnes det mange ulike forståelser av hva sponsing faktisk er, i alt fra lovtekster og akademiske beskrivelser, til interne definisjoner i organisasjoner.
 

For å samle bransjen rundt en tydelig og relevant beskrivelse, har Sponsor- og Eventforeningen, sammen med noen av de mest aktive og synlige aktørene i Norge, utviklet en felles definisjon av sponsing. Målet er å sikre et rammeverk som både næringslivet og rettighetshavere kan bruke, og som reflekterer hvordan sponsing faktisk fungerer i dagens marked, som en profesjonell, gjensidig og strategisk form for markedsføring.
 

Definisjon:
Sponsing er, på lik linje med andre kommunikasjonskanaler, et virkemiddel for å nå bedriftens utvalgte målgrupper i tråd med markedsstrategien. Det innebærer en gjensidig forpliktende avtale mellom en virksomhet (sponsor) og en person, gruppe, organisasjon eller et arrangement (sponsorobjekt), der sponsoren yter støtte i form av økonomiske bidrag, varer, tjenester eller andre ytelser. Til gjengjeld får sponsoren kommersielle rettigheter som kan aktiveres gjennom sponsorobjektets og/eller sponsorens kanaler – for eksempel synlighet, eksponering, felles markedsføring, profilering eller omdømmebygging. Målet er å bygge en ønsket assosiasjon mellom sponsorens merkevare og sponsorobjektet for å nå definerte målgrupper.
Årsregnskap

Årsregnskap

Årsregnskap i perioden 2008 - 2024.
ArrowLes mer
Vedtekter

Vedtekter

Vedtekter - stiftet 16. januar 2001, sist endret på Årsmøtet 19. mars 2025.
ArrowLes mer
Strategiplan 2022 - 2025

Strategiplan 2022 - 2025

Planen ble vedtatt på styremøte november 2022
ArrowLes mer
Sponsor- og Eventprisen

Sponsor- og Eventprisen

Generell informasjon om Sponsor- og Eventprisen.
ArrowLes mer
LUKK Close

BLI MEDLEM

Denne siden er forbeholdt medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen.

Vennligst logg inn eller bli medlem for å se innholdet.
BLI MEDLEM
LOGG INN