

Sponsor- og Eventforeningen invitert til Helsedirektoratets innspillsmøte om rundskriv til markedsføringsforskriften
Helt siden Helse- og Omsorgsdepartementet la frem forslag om ny forskrift i august 2024, har foreningen jevnlig vært i dialog med medlemmer som kan bli berørt, i tillegg til å levere høringsinnspill i november 2024.
Forskriften, som ble vedtatt 25. april, kom brått på mange og har skapt sterke reaksjoner. Departementet har tatt hensyn til enkelte tilbakemeldinger som har kommet inn via høringsinnspill, men flere har likevel påpekt at forskriften er upresist utformet, vanskelig å tolke og potensielt i strid med EØS-regelverket. Det er nå stor usikkerhet for mange i sponsor- og eventbransjen om hva som faktisk er lov og ikke – og for noen merkes konsekvensene allerede.
I møte med direktoratet
I møtet med Helsedirektoratet var foreningen representert ved daglig leder Bodil Berggren, samt daglig leder i Norway Cup/Bækkelagets Sportsklub, Tone Lien. I tillegg var aktører som NHO, Virke, MFU, NIF, NFF, NOVA Spektrum, Frivillighet Norge, Forbrukerrådet og Orkla representert, og det ble holdt totalt 26 innlegg. Lien holdt et tre minutter langt innlegg på vegne av foreningens medlemmer, for å problematisere hvordan uklarheter i forskriften allerede har fått konkrete følger for aktører som er helt avhengige av sponsorinntekter. I innlegget trakk hun blant annet frem følgende eksempel på hvordan forskriften kan ramme:
«Spons betyr at vi kan holde påmeldingsavgiften lav og sikre deltakelse for så mange som mulig. Vi kan inkludere lag som ellers ikke hadde hatt mulighet til å være med, og vi får hjelp til å skape gode aktiviteter på sletta. Som idrettsklubb støtter vi forskriftens formål, men det er stor usikkerhet rundt hvordan den slår ut for oss – og det er stor usikkerhet hos våre partnere. Usikkerheten har allerede fått konsekvenser! Vi mister viktige aktiveringer – på grunn av usikkerheten rundt forskriftens ordlyd, tolkning og unntakene som gjelder sponsing og ideelle formål».
_1.jpg)
Lien trakk frem Norway Cups samfunnsoppdrag og hvordan turneringen er helt avhengig av kommersielle partnere for å holde deltakeravgiftene nede, sikre inkludering og gjennomføre relevante aktiviteter for barna. Lien avsluttet med en oppfordring:
Veien videreVårt håp er at vi trygt kan planlegge for gode samarbeid også i fremtiden.
Sponsor- og Eventforeningen følger opp innspillsmøtet med å sende skriftlige innspill til Helsedirektoratet, på hvordan rundskrivet må utformes for å klargjøre forskriftens formål. Helsedirektoratet planlegger for at rundskrivet skal være tilgjengelig for merknader fra og med 1. juli i år. Det åpnes for at alle som ønsker kan sende inn merknader til direktoratet.
Forskriften tredde i kraft 25. april 2025, og har en overgangsperiode på seks måneder, for å gi bransjen tid til å tilpasse seg.
Inviterer til debatt under Arendalsuka
Usikkerheten rundt forskriften vil også bli diskutert under Arendalsuka torsdag 14. august. Her inviterer Sponsor- og Eventforeningen politikere, næringslivet og interesseorganisasjoner til debatt om hva dette forbudet faktisk betyr – og hvilke utilsiktede konsekvenser det kan få. Samtidig stilles spørsmål ved hvordan reguleringen skal evalueres, og om den nye forskriften vil ha ønsket effekt – eller i verste fall føre til svekket frivillighetstilbud og mindre folkehelse.
Les mer om arrangementet her!
Følg med i våre kanaler fremover for mer informasjon.