Search
Search
Meny
Background

Her er de nominerte til Sponsor- og Eventprisen 2024

04. april 2024
Årets høydepunkt arrangeres på CARLS onsdag 24. april!

Under Sponsor- og Eventprisen leverer vi dagsaktuelt innhold av høy faglig kvalitet, formidlet av dyktige foredragsholdere. Nytt av året er at du kan være aktiv deltaker i live-juryeringen. De nominerte i ni av priskategoriene må overbevise juryen, og vinnerene blir avklart på selve dagen.

Vi lover dere en innholdsrik dag der godt håndverk anerkjennes og feires med en storslagen prisutdeling. En perfekt anledning til å treffe bransjefolk til mingling og fest gjennom dagen og kvelden.
Vi mottok rekordmange caser i år, og nivået på arbeidet som gjøres er høyere enn noensinne. Juryen, som består av 26 dyktige bransjefolk, har nå nominert de bidragene som har utmerket seg.

Her er oversikten over de nominerte, som har mulighet til å gå seirende ut av konkurransen om de gjeve Sponsor- og Eventprisene 2024:

Årets Sponsor

Nordea - 360 med Palmesus
Juryens begrunnelse: 
Nordea tok konsekvensen av innsikt som viste at de ikke var relevante for unge voksne. Gjennom partnerskapet med Palmesus fant de den perfekte arena for å kunne påvirke og engasjere Gen Z. Gjennom effektiv aktivisering bygget de gode relasjoner til generasjonen «alle» vil komme tettere på. 
 

Sparebanken Vest - Jenter vil mer
Deles med Trigger, Sølvrev, Siv Skard, Sportsklubben Brann, Sogndal Fotball, Arna-Bjørnar Fotball
Juryens begrunnelse: 
Med «Jenter vil mer» har Sparebanken Vest ikke bare «synset» om like muligheter for gutter og jenter i fotballen. Gjennom å søke innsikt (med hjelp fra NHH) avdekket de blant annet at både foreldre og trenere undervurderer jenters ønske om å utvikle seg som fotballspillere. Sammen med sine sponsorobjekter har de skreddersydd tiltak som løfter frem jentenes virkelige motivasjon. Dokumenterte resultater og stor interesse for tiltakene, også utenfor landets grenser, viser prosjektets suksess. 
 

Gjensidige Forsikring - Gjensidig verdiskapning for alle
Juryens begrunnelse: 

Gjennom en sterk portefølje av samarbeidspartnere innenfor idrett og kultur har Gjensidige Forsikring lyktes med å bruke sin sponsorvirksomhet til å nå sine mål både internt og eksternt. God utnyttelse på tvers av ulike samarbeidspartnere har gitt økt verdi og tydelige resultater for merkevaren.
 

Årets Kultursponsorat 

OBOS - OBOS Hjemmefestival

Deles med JCP, Utopia, Festningen, Feelings og Slottsfjell festivalen
Juryens begrunnelse:
OBOS Hjemmefestival ble skapt som et virkemiddel for å knytte OBOS og festivalene sammen, og skape relevant innhold som lett kunne deles. OBOS hadde som mål at konkurransene skulle hjelpe målgruppen med å se på OBOS som en utbygger som gjør en forskjell gjennom å få frem OBOS sitt engasjement for livet mellom husene, samt skape engasjement rundt festivalsamarbeidet mellom festivalene og OBOS. 4000 ønsket å huse OBOS Hjemmefestival i 2023. Med sterke navn på plakaten nådde OBOS Hjemmefestival prime time nyhetssending på TV2. 

 

Palmesus - Palmesus 2023: 360-kanal og enabling platform mot Gen Z
Juryens begrunnelse: 

Palmesus jobber lidenskapelig for å skape banebrytende merkevaresamarbeid basert på data, målgruppeinnsikt, teknologi og forskning, som skaper historiske resultater både for kommersielle partnere så vel som for sponsorbransjen forøvrig. Palmesus går opp nye stier og setter benchmark for hva som er mulig å få til som sponsorobjekt. Det kompromissløse kravet om å levere ROI fundamentert på verdiskapende 360-graders innhold før, under og etter arrangementet setter spor og beveger målgruppen. 
 

OBOS - OBOS Julegalla

Deles med Den Norske Opera & Ballett
Juryens begrunnelse: 

Samarbeidet mellom DNO&B og OBOS, om OBOS Julegalla, er tuftet på ideen om at å bli en del av medlemmenes juletradisjon er det sterkeste limet du kan ha overfor medlemmer. Konserten er i sin helhet fullfinansiert av billettinntekter, men det forringer ikke det kunstneriske produktet eller de gode resultatene konserten har gitt OBOS. Hele fire fulle forestillinger selger OBOS til sine medlemmer hvert eneste år. 22 400 billetter totalt de fire årene Julegallaen er arrangert. Det er lett å enes om at OBOS bygger muligheter for gode kulturopplevelser! 
 

Gjensidige Forsikring - Gjensidige og Palmesus - Et livsviktig samarbeid

Deles med Palmesus og Nosleeptillbrooklyn
Juryens begrunnelse: 

Selv ved festlige anledninger kan det være noen som har det ekstra dårlig. Med 200-års erfaring vet vi at store hendelser og opplevelser kan være utløsende. Så, hvem gjør noe med «nedetiden» på en stor fest? Hvem er tilgjengelig når noen føler seg ille? Hvem kan tilby et fysisk pusterom med psykiatrisk kompetanse, og ikke bare redder kvelden, men kanskje også livet som sådan? Gjensidige kan, og de gjorde det. Ikke mange kan si at de faktisk redder liv der og da. Men det gjorde de. De lagde et eget rom – PUSTEROMMET, rett utenfor festivalområdet til Palmesus, som hjalp enkeltpersoner i en utfordrende situasjon med kvalifisert «nødhjelp». I Gjensidige er de på et oppdrag for å løfte fokuset på, og forebygge unges mentale uhelse. De utnytter kraften til strategiske sponsorater for å møte den presserende utfordringen med psykiske helseproblemer blant ungdom. Ved å jobbe med forebygging bidrar de til et friskere samfunn, og også styrke merkevarens positive assosiasjoner. Resultater viser at arbeidet knyttet til mental helse, aktivt bidrar til sosial bærekraft, samtidig som man fremmer et sunnere og mer robust samfunn. 
 

Årets Idrettssponsorat

FUSE - Romssa Arena - får det samiske språk på banen

Deles med Tromsø IL og Troms Kraft
Juryens begrunnelse:

Med navneskiftet fra «Alfheim Stadion» til det samiske navnet «Romssa Arena - støttet av Troms Kraft», har man klart tre målsettinger som vanskelig lar seg kombinere: Økte kommersielle inntekter, et nytt navn som fansen aksepterer og å styrke Tromsø ILs posisjon som en leder innen samfunnsansvar. Det innovative navnegrepet bidrar til å løfte det truede samiske språket inn i nyhets- og sportssendingene, og kampreferater: for økt stolthet, inkludering og for å motvirke hets. «Romssa Arena - støttet av Troms Kraft» er en navneendring som har skapt både begeistring og debatt med en lang rekke mediesaker og kommentarartikler, men hvor det samiske språks inntreden i norsk toppfotball blir fremhevet. Det samiske språket har kommet inn på en helt ny arena, hvor det samiske navnet nå er med i alle sportssendinger på TV, og fotballkommentatorer snakker om uttale av navnet og ikke minst hva navnet betyr. Ingen andre har dedikert stadion navnet til en sak i Norge! 
 

Sparebanken Vest - Jenter vil mer

Deles med Trigger, Sølvrev, Siv Skard, Sportsklubben Brann, Sogndal Fotball, Arna-Bjørnar Fotball
Juryens begrunnelse:
Gjennom kampanjen Jenter vil mer har Sparebanken Vest og NHH kombinert markedsføring med forsking, for å sette fokus på hvor ulikt gutter og jenter blir møtt i fotballen. Mens én av fire jenter sier at hovedmotivasjonen for å spille fotball er egen utvikling, tror bare én av ti foreldre og trenere det samme. Når jentenes ambisjoner undervurderes, blir resultatet at ressursene fordeles skjevt. Initiativet Jenter vil mer ønsker å endre holdningene til jentefotballen, og utligne forskjellene i tilbudet til gutter og jenter i fotballen. Til tross for at dette er en lokal kampanje på Vestlandet, har Jenter vil mer skapt nasjonalt engasjement. Faktisk ikke bare i Norge, men også ute i Europa, og helt opp til ledelsen i UEFA. Så langt har over 300 klubber mottatt støtte fra prosjektet, og kampanjen er en av de mest effektive kampanjene Opinion har målt på ti år. Kampanjetesten viste at fire av ti fikk et mer positivt inntrykk av jentefotball og at fem av ti fikk økt respekt for jenter som satser på fotball. Juryen heier på denne måten å tenke sponsoraktivering på. At man i lag med samarbeidspartnerne og medspillere tar tak i ekte samfunnsutfordringer, er en unik og samfunnsnyttig aktivering som vi ser har effekt og ønsker å se mer av. 
 

Equinor - Equinor & Arctic Race of Norway
Deles med Arctic Race of Norway
Juryens begrunnelse:
Equinors mål er, i tett samarbeid med Arctic Race, å inspirere til å velge teknologi som utdanning og yrkesretning. Spesielt viktig er dette i nord, der det trengs lokal arbeidskraft. Bred og innovativ sponsoraktivering er nødvendig for å nå alle de ulike målgruppene, både blant folket og i næringslivet. Flere kreative tilnærminger til 3D-print-teknolgien, gjorde at man fikk vist frem en ny og fremtidsrettet industri, som er svært viktig for Equinior – og for framtiden. Ved å involvere alle selskapets forretningsområder og deres målgrupper og forankre felles budskap! 
 

Gjensidige Forsikring - Gjensidige x NHF - Håndballåret 2023
Deles med Norges Håndballforbund
Juryens begrunnelse:

I Gjensidiges sponsorstrategi er det nedfelt at “Sponsorvirksomheten skal skape positive assosiasjoner til selskapet, sikre verdifull profilering, skape forretningsmuligheter og bygge intern stolthet”. Basert på konsernets strategi hadde Gjensidige to hovedfokus for 2023: 

  • Videreutvikle vår sterke posisjon i Norge 
  • Høyere engasjement blant de ansatte 

Avtalen med NHF sikrer at Gjensidige assosieres med sterke lag, fantastiske resultater, kjente profiler og gode forbilder med stor rekkevidde i alle kanaler. Med to håndball-VM i Gjensidiges hjemmemarked, to Gjensidige Cup-arrangement, samt god geografisk spredning av landskamper, benyttet de momentumet for å sikre bred måloppnåelse internt og eksternt. Med rekordhøy synlighet som igjen skapte salg, sterke bidrag til å flytte selskapets top-of-mind og å opprettholde det beste omdømmet innen finans, kan de med en stor porsjon stolthet si at de nådde alle målene og vel så det. Resultatene fra aktiveringen av håndball-sponsoratet i 2023 er best ever! 
 

Dæhlie Sportswear - TEAM AKER DÆHLIE – EN SPONSORAKTIVERING «BEYOND» DET FORVENTEDE
Deles med AKER/Aker Solutions
Juryens begrunnelse:
Team Aker Dæhlie har vist i praksis at lag på tvers av faste strukturer basert på kjønn, alder, funksjonsevne og nasjonalitet nå har tiltrukket seg ett utvidet publikum til langrennssporten og skapt en arena der nasjoner sammen utvikler talenter. Med kjærlighet til langrenn, innsikt om en endret markedssituasjon og sterk tro på at de som kommersiell bidragsyter kan bidra til videreutvikling, gikk Dæhlie Sportswear i gang med prosjekt BEYOND. Resultatet ble å vise BEYOND i praksis gjennom ett lag der normer brytes, hvor utøvere på tvers av nasjoner, økonomi, funksjonsevne, kjønn og alder fant sin posisjon og ble gitt muligheter for videre satsing. Laget har evnet å tiltrekke seg 11 nasjoner, gitt skiverden tro på flere arenaer å prestere på og muligheten for å videreutvikle seg uavhengig av nasjon og funksjonsevne. BEYOND - ett lag, flere muligheter.
 

Årets Sponsorobjekt

Sportsklubben Brann - Årets Sponsorobjekt
Juryens begrunnelse:

Sportsklubben Brann har i 2023 lykkes både på og utenfor banen. Sportslig har herrelaget tatt NM-gull og seriesølv og damelaget har spilt en historisk kvartfinale i Champions League. De har landets høyeste tilskuersnitt på herre og damesiden, og er Eliteseriens heteste sponsorobjekt. Spesielt gledelig er det at godt strategisk arbeid, og spesielt fusjonen av damelaget, åpner døren for helt nye muligheter. Gjennom samarbeid med Sparebanken Vest og Trond Mohn får Brann Stadion helt nye treningsfasiliteter og en topp moderne gressmatte. Det er avgjørende for at Sportsklubben Brann som klubb skal fortsette å ta nye steg. Det ble bare mulig fordi Brann er blitt en klubb med like muligheter. Én klubb, to lag! 
 

Palmesus - Palmesus 2023: 360-kanal og enabling platform mot Gen Z
Juryens begrunnelse:

Det overordnede målet for Palmesus 2023 var ikke bare ny omsetningsrekord på spons, men å sprenge skalaen for hva som er mulig for deres bransje gjennom produktutvikling, innovasjon, agilitet og intellektuell databasert "marketing first" tilnærming i en svært konkurranseutsatt bransje. Man så derfor på forskning og data for unge målgrupper, og brukte denne innsikten for å redefinere måten man jobbet med spons på. Sammen med Nielsen utviklet man et nytt måleverktøy for å gi partnerne konkret, vitenskapelig ROI i form av medieverdi av partnerskapet basert på KPIer og bestanddeler i avtalen; og sammen med partnerne utfordret man stakeholdere til å satse på Palmesus som mediekanal og enabling platform gjennom hele året. Kombinasjonen av 360-graders partnerskap, målbare KPIer, digital/fysisk aktivering i henhold til avtalenes overordnede mål utgjorde betydelig innovasjon i markedet og åpnet et nytt nivå for Palmesus i 2023. Forretningsmodellen har fått navnet "Reaching The Unreachables". Og resultatene fra partnere har betydelig relevans: Gjensidige har for eksempel registrert sin høyeste ROI-måling noen gang uansett sponsorat målt i positiv kjøpseffekt, holdningseffekt samt effekt av fokuset på mental helse! 
 

Axelar - Skifestivalen BLINK
Juryens begrunnelse:
BLINK har utviklet seg til å bli ett av de viktigste årlige langrenns- og skiskytterarrangementene i verden. Store deler av verdenseliten i langrenn og skiskyting kommer til BLINK år etter år. BLINK lar 4000 barn få prøve seg på rulleski for første gang, og har blitt en viktig arena for rekruttering til ski- og skiskytteridrett både regionalt og nasjonalt. BLINK samler utøvere fra 27 nasjoner til konkurranser, og 100 000 tilskuere til folkefest i Sandnes og regionen. BLINK bidrar til å utvikle by og region, og har med sine 200 timer på NRK gjort Sandnes kjent både nasjonalt og internasjonalt! 
 

Frelsesarmeen - Såpa bilpleie
Deles med Erik Arnesen AS
Juryens begrunnelse:

Den svarte omsetningen innen bilvask er estimert til 200-650 mill. kr. årlig og mange sårbare mennesker utnyttes i bilpleiemarkedet. Myndighetene foretok kontroller av 37 bilvaskfirma på Østlandet, og alle brøt arbeidsmiljøloven; halvparten hadde uregistrerte ansatte og innberettet ikke lønn eller skatt. Såpa er et sosialt entreprenørskap, og et samarbeidsprosjekt mellom Frelsesarmeen og Erik Arnesen. Partnerne etablerte Såpa Bilpleie, som tilbyr profesjonell bilvask under ryddige arbeidsforhold. Såpa gir et sted å gå til, nettverk og en ny sjanse til arbeid, og er godkjent av arbeidstilsynet. Såpa er også et viktig tilskudd i kampen mot både arbeidslivskriminalitet og menneskehandel. På Såpa utføres profesjonell bilpleie, samtidig som hver enkelt medarbeider får mye omsorg og hjelp med utfordringer de har i livet – og som påvirker jobbsituasjonen deres. Målgruppen er mennesker med store sammensatte utfordringer knyttet til rus, og eller psykisk sykdom. Såpa rommer også mennesker som soner siste del av en dom. Felles er ønsket om å komme i jobb, lære og ha en meningsfull hverdag! 
 

Årets Brand Activation

Retail Factory - The immersive Clarins pop-up shop

Deles med Scandinavian Cosmetics AS
Juryens begrunnelse:
"The Immersive Clarins Pop-Up Shop" oppnådde fremragende suksess ved å styrke Clarins' merkevaretilstedeværelse og øke salgsinntekter med en imponerende økning på 300 prosent. Gjennom den kreative pop-up-butikken, aktiviteter, verksteder og samarbeid med influencere, ble det skapt en sterk forbindelse med målgruppen. Prosjektet posisjonerte Clarins som det foretrukne valget for ansiktspleie blant unge forbrukere, og resultatene bekrefter prosjektets strategiske og varige suksess. 
 

JCP - Kom som du er
Deles med DNB
Juryens begrunnelse:
«Kom som du er» endte opp med å bli svært godt mottatt. Oslo Pride opplevde rekorddeltakelse i paraden med hele 85 000 mennesker, noe som tilsvarer over ti prosent av Oslos befolkning. Her har DNBs inkluderende kampanje hatt en viktig rolle i å få til denne deltakelsen, noe som også ble reflektert i at DNB hadde det største kommersielle innslaget i paraden med hele 600 deltakere. 
 

WAL - Coke Studio Secret Sessions
Deles med EKKO Agency og Coca-Cola Norge
Juryens begrunnelse:
Coke Studio Secret Sessions besto av målrettede digitale kampanjer, konkurranser og ambassadørsamarbeid gjennom året. Dette kulminerte i en magisk og unik intimkonsert på et hemmelig sted de få utvalgte gjestene aldri hadde trodd de skulle få oppleve sin favorittartist. Målgruppen elsker musikk, det gjør også Coca-Cola. Coke Studio Secret Sessions beviste nettopp dette ved å gi en plattform til up-and-coming artister, og magiske musikkopplevelser til målgruppen. 
 

FUSE - Pepsi Maximerte Julestemningen: Innpakningsbutikken ble veien til norske juletrær og hjerter
Deles med PepsiCo og Ringnes
Juryens begrunnelse:
En rød konkurrent har lenge dominert julen, men med bruk av enkle elementer som papir, tape og gavebånd, har Pepsi MAX tatt opp kampen. Pepsi MAX' innpakningsbutikk på Oslo City har redusert julestresset og skapt overraskende underholdning, noe som har forsterket julestemningen for Oslos befolkning. Over 60.000 gaver har blitt pakket inn med Pepsi MAX-profilert papir. Forbrukerne tok med seg merket hjem på selve julaften, noe som resulterte i imponerende sterke salgsresultater – uten røde tall for julen 2023. 
 

JCP - LYKO Halloween
Deles med LYKO
Juryens begrunnelse:
I oktober 2023 styrket LYKO sin merkevareposisjon og økte merkekjennskapen betydelig gjennom en vellykket Halloweenfest, arrangert i samarbeid med JCP. Med bruk av lekne elementer og kreativ anvendelse av LYKOs univers, skapte de en unik og engasjerende atmosfære. Resultatene var imponerende, inkludert en økning i merkekjennskap på 18 prosent, #Lyko som nummer to på TikTok's trendliste, og en betydelig økning i PR-rekkevidde. Dette var en vellykket merkevareaktivisering som posisjonerte LYKO som en ledende aktør i skjønnhetsbransjen. 
 

Årets Stand-aktivering

Gjensidige Forsikring - Gjensidige og Palmesus - Et livsviktig samarbeid

Deles med Palmesus og Nosleeptillbrooklyn
Juryens begrunnelse:
Selv under festlige anledninger er det noen som sliter ekstra. Med 200 års erfaring forstår vi at store begivenheter og opplevelser kan være utløsende. Så hvem tar seg av "nedetiden" på en stor fest? Hvem er tilgjengelig når noen har det vondt? Hvem kan tilby et pusterom med psykiatrisk ekspertise som ikke bare redder kvelden, men også livet? Gjensidige kan, og gjorde det. Det er ikke mange som kan si at de redder liv der og da, men i fjor kunne Gjensidige si nettopp det. 
 

Retail Factory - The immersive Clarins pop-up shop
Deles med Scandinavian Cosmetics AS
Juryens begrunnelse:
"The Immersive Clarins Pop-Up Shop" oppnådde fremragende suksess ved å styrke Clarins' merkevaretilstedeværelse og øke salgsinntekter med en imponerende 300 prosent økning. Gjennom den kreative pop-up-butikken, aktiviteter, verksteder og samarbeid med influencere, ble det skapt en sterk forbindelse med målgruppen. Prosjektet posisjonerte Clarins som det foretrukne valget for ansiktspleie blant unge forbrukere, og resultatene bekrefter prosjektets strategiske og varige suksess. 
 

NOSLEEPTILLBROOKLYN - Take away your take away
Deles med McDonald's og Palmesus
Juryens begrunnelse:
It’s not the food, it’s the reputation! Så enkelt, men samtidig så komplekst. McDonald’s deltakelse i sommerens sponsorat var basert på en mer sammensatt utfordring enn å bygge kjennskap eller selge flest mulig burgere. McDonald’s tilstedeværelse på stranden handlet om gode matopplevelser og, enda viktigere, om å bygge riktige assosiasjoner rundt en helhetsforståelse for McDonalds som en ansvarlig merkevare, spesielt blant en yngre målgruppe, som er vanskeligere å nå gjennom kjøpte kanaler. 
 

Fieldwork - Google Planet Pixel
Deles med Google
Juryens begrunnelse:
Et svært vellykket B2B produktutdannings- og treningsarrangement med to aktiveringer på Elkjøp Campus, Nordens største årlige elektronikk-samling med 5500 ansatte og over 150 leverandører. En B2B-hendelse som omdefinerte hva utdannings-, trenings- og salgsarrangementer kan være, med konkrete resultater og tilbakemeldinger for å bevise det. 
 

Årets Lansering

JCP - Volvo EX 90 lansering

Deles med Volvo Car Norway
Juryens begrunnelse: 
Lanseringen av Volvo EX90 ble ikke som man hadde planlagt, for all nitidig planlegging forsvant på noen timer ut av vinduet. Lanseringen ble derimot noe mye mer, og den ble en suksess man ikke hadde kunnet håpe på. Det startet med nyheten om at bilen ikke var tilgjengelig, rett før den skulle lanseres og vises frem. Men ofte er det nød som skaper magi, og gjennom en kreativ tilnærming ble arrangement til en eksklusiv VIP-opplevelse for eksisterende kjøpere, og et midlertidig showroom i Oslo ble bygget. Her ble ikke selve bilen, men bilens avanserte teknologi og design, vist frem og dramatisert, mens en grundig kanalstrategi sikret målgruppens oppmerksomhet. Resultatene var imponerende, med markant økning i mediedekning og positiv omtale, samt at man klarte å opprettholde eksisterende kunder og tiltrekke nye kunder med over 2.000 personlige visninger.
 

Diplom Is - Ringen er sluttet - Ungdom i sin første jobb
Deles med LICC as
Juryens begrunnelse:
Lanseringen av LICC (Large Ice Cream Company) ble noe mer enn bare ett engangsforetagende. I et Norge der det er forsvinnende få sommerjobber for unge under 18 år, skapte en ung grunder sin egen arbeidsplass, men ikke bare det; hun skapte en liten bedrift som i sesong nå sysselsetter hundrevis av ungdommer under 18. Med grunntanken om å selge ekstra store iskuler i sommervarmen, ble ungdommelig pågangsmot og issalg med støtte fra lokalmiljøet, næringslivet, politikere og nøkkelpersoner, til en investering i en ung generasjons første møte med arbeidsmarkedet. For Diplom Is var det en selvfølge å være med fra starten av. Samarbeidet mellom LICC og Diplom Is viser at alle unge potensielt er uvurderlige ressurser. Sammen med Diplom IS skapte ungdommene iskremmagi og inspirerte til positiv forandring! 
 

Årets B2I

Gjensidige Forsikring - Gjensidige - ÅRETS 2023
Juryens begrunnelse:
ÅRETS er Gjensidiges medarbeiderkåring og et event som involverer bredt. Fra april-desember 2023 engasjerte de ansatte på tvers av avdelinger og landegrenser. Absolutt alle i organisasjonen, uansett posisjon, hadde anledning til å bli løftet frem, og i fjor tok 1100 ansatte «pennen fatt» og nominerte en kollega. Juryen finner eventet mye mer enn en finalereise; den bygger og styrker Gjensidiges bedriftskultur gjennom året. ÅRETS dokumenterer høy måloppnåelse og er en viktig bidragsyter til den sterke Gjensidige-kulturen. 
 

Gyro - Mesta 20 år
Deles med Mesta AS
Juryens begrunnelse:
Arrangementet, som skulle skape stolthet, trivsel og motivasjon, lyktes med alle tre aspekter, ved å være et inkluderende event som brukte en bredde av kommunikasjonskanaler for å engasjere målgruppen. Konseptet var tydelig utviklet for kunden og en målgruppe som ikke hadde til vane å samles, og viste hvor viktig det er for en organisasjon som i vanlig drift ikke møtes, faktisk å bygge kultur ved samlinger. 
 

Gjensidige Forsikring - Gjentopia
Deles med Gyro
Juryens begrunnelse:
Arrangementet skulle øke stolthet, trivsel, motivasjon, samhandling, arbeidsglede samt styrke omdømmet, i hovedsak internt blant ansatte i Gjensidige. Utfordringer utenom kunde og arrangørens makt, snudde til eventet og deltakerens fordel. Prosjektet preges av kreative og gjennomarbeidede tiltak, skreddersydde for kundens internstrategiske mål. 
 

JCP - Impact - The marketplace experience
Deles med Schibsted Nordic Marketplaces
Juryens begrunnelse:
Impact the marketplace lyktes i å transformere Schibsteds organisasjonsendring til en fornyende og samholdsskapende opplevelse, skreddersydd for medarbeidernes behov. De digitale samlingene skapte forståelse, deltakelse og fellesskap. Hovedarrangementet ga deltakerne en fysisk opplevelse som forankret dem i den nye, styrkede organisasjonen. 
 

Gjensidige Forsikring - Øst og Vest – Gode hver for oss, best sammen
Deles med Gyro
Juryens begrunnelse:
Å samle en kultur som geografisk sett er splittet, for å vise og etablere synergieffekter ved samarbeid, er en utfordrende operasjon, men med målbare tiltak viser arrangementet seg å være effektivt og virkningsfullt. Kundesentrene i Gjensidige har en viktig rolle, og viktigheten av et events effekter viser seg eksemplarisk med Gjensidige: "Øst og Vest - Gode hver for oss - best sammen". 
 

Årets B2B

Fieldwork - Google Planet Pixel

Deles med Google
Juryens begrunnelse:
Fieldwork har skapt en svært vellykket B2B-produktutdannings- og opplæringsbegivenhet, med to aktiveringer på Elkjøp Campus, et av Nordens største årlige elektronikkarrangement for Elkjøp-familien. Dette anses som et B2B-arrangement som har omdefinert hva utdannings-, opplærings- og salgsarrangementer kan være, med konkrete resultater og tilbakemeldinger som beviser det. 
 

JCP - Atea Community 2023
Deles med Atea AS
Juryens begrunnelse:
Atea Community har i en årrekke vært en solid møteplass for Atea, kunder og partnere. Det er imponerende å se hvordan prosjektet fremdeles opprettholder en aktualitet, og viser seg å være en arena for kunnskapsdeling, kompetanseutvikling og nettverksbygging. Juryen ønsker å trekke frem evnen til fortsatt å øke antall besøkende i alle byer, og hvordan prosjektet har vært med på å levere bedre økonomiske resultater i det gitte kvartalet, sammenlignet med samme kvartal året før. 
 

Gyro - NATO Utenriksministermøte i Oslo
Deles med Utenriksdepartementet
Juryens begrunnelse:
Juryen trekker frem Gyros evne til, på kreativt vis, å skape en uformell møteplass i nye formater, for å bedre den politiske dialogen mellom NATO-landene. Resultatene er gode og arrangør lykkes med å kombinere ulike virkemidler som i sum gjør dette toppmøtet til et vel gjennomført eksperiment, som har vist seg å danne et mønster for senere NATO-møter. 
 

Teknisk Ukeblad Media - Attack 2023 - Cyberangrep på kritisk infrastruktur
Deles med Terje Edvardsen, Tor Nondal, Bjørn Stockman, Emilia Sundblom, Sigurd Dahle, Beate Jonhsen og Kjersti Magnussen
Juryens begrunnelse:
Attack 2023 var et initiativ som skulle styrke TU Media som en betydningsfull aktør innen teknologi og cybersikkerhet. Juryen er imponert over hvordan event har blitt brukt til å øke engasjementet, styrke redaksjonelt omdømme og oppnå økt omsetning innenfor forretningsområdet. Eventet viser til resultater langt forbi målsettingene. 
 

Appetite for Production - Virke Arena 2023
Deles med Virke
Juryens begrunnelse:
Virke Arena, Virkes største årlige arrangement, overgikk både kunde og leverandørs forventninger i 2023. Til tross for reduserte budsjetter og begrenset plass, satte arrangementet en ny standard. Hva var nøkkelen til suksessen? Juryen ønsker å fremheve god og smart planlegging, sterkt samarbeid og målbar suksess. 
 

Årets B2C

BAMA Gruppen - Eat Move Sleep Drømmedøgn: 30 år på 24 timer

Deles med Norges Fotballforbund
Juryens begrunnelse:
BAMA og NFF har virkelig satt standarden for idrettsarrangementer rettet mot barn med dette enestående arrangementet. Hundre heldige barn, fikk oppleve et uforglemmelig døgn på Ullevaal Stadion – et eventyr juryen tror vil gi dem minner for livet. Det er imponerende å se hvordan et langsiktig samarbeid som det BAMA og NFF har, kulminerer i noe så kreativt. 
 

Fyrverk - Jubileumsfeiring langs kysten av Midt-Norge
Deles med SpareBank 1 SMN, HK Reklamebyrå, Trondheim Stage
Juryens begrunnelse:
Prosjektet skaper en minneverdig setting for 200-årsdagen til Sparebank SMN, ved å bruke en av Norges mest historiske skuter og skape folkefest i havnene. Statsraad Lemkuhl blir her knutepunktet mellom lokalkontorene, og juryen bemerker seg hvordan prosjektet ønsker å gi tilbake til lokalbefolkning og samfunn, og sikre konserter og aktiviteter for store og små. Eventets mål om å vise kundens samfunnsengasjement ved å tilknytte lokale og bærekraftige tiltak ga stor effekt, både i avisoppslag, næringsliv og i de lokale foreninger. 
 

Retail Factory - The immersive Clarins pop-up shop
Deles med Scandinavian Cosmetics AS
Juryens begrunnelse:
"The Immersive Clarins Pop-Up Shop" oppnådde bemerkelsesverdig suksess ved å styrke Clarins' tilstedeværelse og økning av salgsinntektene med imponerende 300 prosent. Gjennom den kreative pop-up butikken, aktiviteter, workshops og samarbeid med influencers, ble en dyp forbindelse skapt med målgruppen. Prosjektet posisjonerte Clarins som den foretrukne ansiktspleien blant unge forbrukere, og resultatene bekrefter prosjektets strategiske og vedvarende suksess. 
 

Appetite for Production - Virke Arena 2023
Deles med Virke
Juryens begrunnelse:
Virke Arena, Virkes største årlige arrangement, overgikk både kunde og leverandørs forventninger i 2023. Til tross for reduserte budsjetter og begrenset plass, satte arrangementet en ny standard. Hva var nøkkelen til suksessen? Juryen ønsker å fremheve god og smart planlegging, sterkt samarbeid og målbar suksess. 
 

JCP - Your Extreme 2023
Deles med Kongsberg Gruppen ASA
Juryens begrunnelse:
Juryen lar seg imponere av JCP for måten de har klart å engasjere studenter ved de beste norske universitetene. Her har arrangør brukt kundens verdibudskap og utfordret studentene til å bruke teknologi for å løse noen av våre største globale utfordringer. Det er videre imponerende å se hvordan en dyptgående flerkanals markedsføringsstrategi er brukt, og hvordan prosjektet blant annet økte antall søknader til kundens graduate-program med nesten 120 prosent sammenlignet med 2022, og målet ble overgått med 70 prosent. 
 

Årets Innholdsproduksjon til et Event

Gyro - Strawberry HQ Takeover

Deles med Strawberry
Juryens begrunnelse:
Ved å la konsernledelsen i Strawberry ta del i den daglige driften av ett av hotellene, skapes en flatere struktur og nærmere forståelse av at ledelsen forstår driften "på gulvet". Vinterkonferansen er et anerkjent og svært arrangement, hvor innholdsproduksjonen "Strawberry HQ take over" fikk den høyeste score av deltakerne på hele 4,85 av 5 mulige. 
 

Fyrverk - Handling, takk! -Ungdomskonferansen med Norges største innovasjonscamp
Deles med SpareBank 1 SMN, HK Reklamebyrå, Ungt Entreprenørskap Trøndelag, MOT Norge, FN-sambandet
Juryens begrunnelse:
Fyrverk har ved "Handling, takk!" vist hvor viktig interaksjon og målgruppeforståelse er for et events suksess. Her har Sparebank1 SMN vist at de tar de unges samfunnsansvar på alvor, ved å inkludere og lytte til målgruppens behov og ønsker. Produksjonen fremstår profesjonell og gjennomarbeidet. 
 

BAMA Gruppen - Eat Move Sleep Drømmedøgn: 30 år på 24 timer
Deles med Norges Fotballforbund
Juryens begrunnelse:
BAMA og NFF har virkelig satt standarden for idrettsarrangementer rettet mot barn med dette bemerkelsesverdige arrangementet. Hundre heldige barn, fikk oppleve et uforglemmelig døgn på Ullevaal Stadion – et eventyr juryen tror vil gi dem minner for livet. Det er imponerende å se hvordan et langsiktig samarbeid som det BAMA og NFF har, kulminerer i noe så kreativt. 
 

JCP - Once Upon a bank - Åpningsanslag
Deles med DNB (Regioner)
Juryens begrunnelse:
Juryen trekker frem "Once upon a bank," et eventyrinspirert event i DNB, med mål om å vekke utviklingslyst blant 800 bankansatte. Åpningsanslaget var en eventyrhistorie om bankens utvikling gjennom 200 år, visualisert med Kittelsen-inspirerte illustrasjoner. Forberedelsene inkluderte forskning på bankens historie og utvikling av engasjerende visuelle og narrative elementer. Eventet fikk toppscore fra publikum og oppnådde sterkt engasjement og forståelse for bankens fremtidige utfordringer.
 

Fieldwork - Google Planet Pixel
Deles med Google
Juryens begrunnelse:
Fieldwork med Google har utviklet en egen interaktiv opplevelse av et miljø, som bokstavelig talt skiller seg ut i forhold til vanlige stands for produkter og tjenester. Produksjonen viser til en kreativ og velutviklet plan, som virket både på papiret og i avvikling med suksessfulle effekter. 
 

Årets Samfunnsengasjement

SpareBank 1 SMN - MODIG - Unge skaper fremtiden

Deles med FN-sambandet, World Federation of United Nations Associations (WFUNA), Stiftelsen Statsraad Lehmkuhl, HK Reklamebyrå, Fyrverk eventbyrå, Screen Story Trondheim, Lykt Foto og Film
Juryens begrunnelse:
Gjennom sitt engasjement i MODIG-programmet har SpareBank 1 SMN vist seg som en pioner innen bærekraft og ungdomslederskap. Ved å inspirere og støtte unge mennesker fra hele verden i deres innsats for en bærekraftig fremtid er SpareBank 1 SMN med på å vise at globale utfordringer trenger lokale løsninger. Deres arbeid med å utruste unge med verktøyene, og tilliten til å påvirke positiv endring, viser bankens forpliktelse til sosialt ansvar, og er en inspirasjon for samfunnet som helhet.
 

Sparebanken Vest - Jenter vil mer
Deles med Trigger, Sølvrev, Siv Skard, Sportsklubben Brann, Sogndal Fotball, Arna-Bjørnar Fotball
Juryens begrunnelse:
I lys av Sparebanken Vest's engasjement for å støtte jentefotballen på Vestlandet gjennom initiativet "Jenter vil mer", har de vist en bemerkelsesverdig forpliktelse til å endre holdninger og løfte jentefotballen til nye høyder. Ved å bruke kreativ innsiktsinnsamling for å adressere gapet mellom jentenes egne ambisjoner og andres oppfatninger, har Sparebanken Vest og deres medspillere ikke bare bidratt til å øke deltakelsen i jentefotball, men også inspirert en hel generasjon av unge kvinnelige utøvere til å forfølge sine drømmer på banen.  

Prideweek-EHL og Oslo Pride
Deles med Oslo Pride
Juryens begrunnelse:
Ligaens samarbeid med Oslo Pride gjennom "EHL Prideweek" har vært en banebrytende milepæl for mangfold og inkludering i norsk ishockey. Ved å omfavne Pride-bevegelsen og bruke effektfull historiefortelling for å sette fokus på likeverdighet og aksept, har EHL demonstrert en ledende rolle. Deres initiativ har ikke bare bidratt til å skape et tryggere og mer inkluderende miljø for skeive i idretten, men også fremmet viktige samtaler og holdningsendringer i samfunnet.


DNB - Centrum Tigers, Tiger Talks
Deles med Centrum Tigers
Juryens begrunnelse:
Gjennom sitt samarbeid om arrangementet "Tigers Talks", har Centrum Tigers og DNB vist en bemerkelsesverdig innsats for å fremme inkludering og mangfold innen idretten. Ved å legge til rette for en viktig plattform for diskusjon og bevisstgjøring for både politikere, idrettsledere og næringsliv har Centrum Tigers og DNB ikke bare styrket sitt engasjement i lokalsamfunnet, men også bidratt til å fremme viktige verdier som inkludering og fellesskap.
 

Nordea - Nordea i skolen: Slik lærte vi 7200 ungdommer å bli mer pengesmarte
Juryens begrunnelse:
Nordeas initiativ med "Økonomipeil" har demonstrert en unik forpliktelse til å fremme finansiell kunnskap blant ungdommer over hele landet. Ved å tilby omfattende opplæring i personlig økonomi har Nordea ikke bare utrustet over 7.200 skoleelever med viktige ferdigheter, men også tatt samfunnsansvar. Deres dedikasjon til å investere i fremtiden gjennom utdanning og opplæring er et eksempel til etterfølgelse i banksektoren.
 

Årets Sponsoraktivering

TV 2 - Hver gang vi møtes på Kjerringøy

Deles med Bodø2024 og Kjerringøy Bryggehotell
Juryens begrunnelse:
TV 2 har vist seg som en innovativ og kreativ aktør gjennom deres bruk av produktplassering i programmet "Hver gang vi møtes på Kjerringøy". Ved å integrere annonsører på en unik og engasjerende måte, har TV 2 ikke bare skapt oppmerksomhet rundt sponsorene, men også forsterket verdien av programkonseptet. Deres evne til å skape en meningsfull kobling mellom programinnhold og sponsorer fortjener anerkjennelse som et eksempel på effektiv markedsføring og samarbeid. 
 

Right To Play - Rund opp kassalappen - Anton Sport og Right To Play
Deles med Anton Sport
Juryens begrunnelse:
Anton Sport og Right To Play har gjennom deres langsiktige strategiske samarbeid vist en imponerende forpliktelse til å støtte veldedige formål. Ved å gjennomføre en årlig julekampanje som oppfordrer kunder til å gi til Right To Play, har Anton Sport og Right To Play ikke bare samlet inn betydelige midler, men også engasjert egne ansatte på en imponerende måte og skapt bevissthet og engasjement rundt behovet for å gi barn et trygt sted å leke og lære. Deres suksess med å sette ny innsamlingsrekord i 2023 viser deres dedikasjon til å gjøre en reell forskjell i verden. 
 

OBOS - OBOS Hjemmefestival
Deles med JCP, Utopia, Festningen, Feelings og Slottsfjell festivalen
Juryens begrunnelse:
OBOS har demonstrert en imponerende evne til å skape fellesskap og engasjement gjennom deres initiativ, OBOS Hjemmefestival. Ved å samarbeide med flere festivaler og skape relevant innhold som lett kan deles, har OBOS vist at de når ut til de unge. På denne måten knytter de seg til samfunnet og viser sitt engasjement for livet mellom husene. Dette initiativet har ikke bare styrket OBOS sin merkevare og tilstedeværelse overfor en viktig målgruppe, men har også bidratt til å skape positive opplevelser for et bredt publikum. 
 

Dæhlie Sportswear - TEAM AKER DÆHLIE – EN SPONSORAKTIVERING «BEYOND» DET FORVENTEDE
Deles med AKER/Aker Solutions
Juryens begrunnelse:
Gjennom deres banebrytende prosjekt, TEAM AKER DÆHLIE - «BEYOND», har Dæhlie Sportswear vist seg som en leder innen sportsindustrien. Ved å bryte normer og gi utøvere på tvers av disiplin, kjønn, alder, funksjonsevne og nasjonalitet muligheten til å utmerke seg – som ett lag, har Dæhlie Sportswear ikke bare inspirert en ny generasjon av utøvere, men også styrket verdien av inkludering og mangfold i idretten. Deres engasjement for å gi utøvere muligheter for videre satsing fortjener anerkjennelse som et eksempel på hvordan bedrifter gjennom sponsorsamarbeid kan bidra til positiv endring i samfunnet. 
 

Gjensidige Forsikring - Gjensidige og Palmesus: Et livsviktig samarbeid
Deles med Palmesus og NOSLEEPTILLBROOKLYN
Juryens begrunnelse:
Gjensidige viser en enestående forpliktelse til å støtte enkeltmennesker, selv i festlige settinger, gjennom deres livsviktige samarbeid med Palmesus. Ved å tilby et fysisk pusterom med psykiatrisk kompetanse på festivaler, har Gjensidige vist at de ikke bare redder kvelden, men også potensielt redder liv. Deres erfaring og omsorg har gjort en reell forskjell for de som trenger det mest, og er et eksempel til etterfølgelse for hvordan målrettet kommersiell sponsoraktivering også kan være en modell for samfunnsansvar. 

facebook

LES FLERE NYHETER

LUKK Close

BLI MEDLEM

Denne siden er forbeholdt medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen.

Vennligst logg inn eller bli medlem for å se innholdet.
BLI MEDLEM
LOGG INN