

Lodne helter til kamp mot utenforskap
– Det er lett å bli alvorlig av alt som skjer i verden, men Maskotkampen skal være en herlig motvekt til alt sånt. Det blir et slags koko-Colosseum, der løver med overdimensjonerte hoder kjemper mot vandrende poteter – mens kjempefrukt og andre matprodukter med bein løper forvirret rundt på jakt etter ballen. Men de gjør det for en god sak, så forhåpentligvis får vi både brakt fram smilet hos publikum og samlet inn penger så vi kan hjelpe de som trenger det, sier Tone Lien, daglig leder i Norway Cup.
Spleiselaget består av maskoter fra næringslivet, i hovedsak Norway Cups samarbeidspartnere, som for eksempel Kiwi, Polarbrød og Thon Hotels. Men det er åpent for andre, så lenge man donerer et beløp til innsamlingsaksjonen. På den andre banehalvdelen står Røkla FK, en fargerik samling av maskoter fra fotballens verden. Så langt har Norsk Toppfotball, Toppfotball Kvinner og Bryne FK signert.

Foruten å gi Norway Cup-deltakere og andre skuelystne en god latter, er målet med kampen å samle inn penger til et eget fond som skal gå til å dekke Norway Cup-deltakelsen til de som ikke har råd til å være med.
Pengene som samles inn i år vil være med på å dekke neste års deltakelse for enkeltdeltakere som ellers ikke har mulighet til å delta. Norway Cup vil komme med mer informasjon om hvordan man søker og hvilke kriterier som legges til grunn, etter at påmeldingen for neste års turnering har åpnet.Økonomisk utenforskap er et stort problem, både i Norge og i resten av verden. Vi vet at mange ikke får deltatt på Norway Cup fordi pengene ikke strekker til, og det er trist. Derfor vil vi bygge opp en pott som er øremerket å sikre deltakelsen til de som ellers ville gått glipp av felleskapet og minnene som skapes her på Ekebergsletta. Vi er veldig glade for at så mange maskoter allerede har sagt ja til å bidra, og gleder oss til å se hvilke andre som blir med, sier Tone Lien.
Maskotkampen spilles mandag 28. juli under Norway Cup, som arrangeres fra 26. juli til 2. august.