Search
Search
Meny
Background

Ny rekord: 17 norske caser shortlistet til 2026 ESA Awards

11. desember 2025
De nominerte til 2026 ESA Awards er offentliggjort, og norske sponsorer hevder seg nok en gang i den internasjonale kåringen med hele 17 nominasjoner.
Torsdag 11. desember annonserte ESA (European Sponsorship Association) de nominerte til 2026 ESA Awards, som kårer Europas beste sponsorer og aktiveringer. Nok en gang ble det sendt inn rekordmange bidrag fra hele kontinentet, for å konkurrere om Europas mest prestisjetunge sponsorpriser. Prisutdelingen arrangeres i London 12. mars, og samler ledende merkevarer fra hele Europa.

Norsk rekord – igjen
I fjor markerte norske sponsorer seg sterkt i konkurransen. Først med 14 nominasjoner, som ble ny rekord, som videre resulterte i syv priser. Igjen utmerker de norske aktørene seg med hele 17 nominasjoner, og med det slår de fjorårets rekord.

Det er fantastisk å se at norske aktører nok en gang hevder internasjonalt. Vi er svært stolte av alt som skapes her til lands, og av det grundige håndverket og verdiskapende arbeidet som ligger bak disse sponsoratene. Norske sponsorer har over flere år vist at de tar samfunnsansvar gjennom sponsing, og at de utfordrer tradisjonelle måter å jobbe på. Det legges merke til – også internasjonalt, sier Bodil Berggren, daglig leder i Sponsor- og Eventforeningen.

Blant de nominerte finner vi NOSLEEPTILLBROOKLYN, som nok en gang markerer seg på shortlisten til ESA Awards. I fjor fikk de fem nominasjoner sammen med Gjensidige for «Pauserommet», og i år overgår de seg selv med hele seks nominasjoner. I tillegg er byrået shortlistet til den prestisjetunge kategorien «Agency of the Year». De er kjent for sin strategiske tilnærming og sitt nære samarbeid med modige kunder, noe som igjen resulterer i internasjonal anerkjennelse.

– Vi er utrolig takknemlige for anerkjennelsen, fordi det er vilt mange flinke folk og miljøer der ute, ikke minst fra Norge! Vår tilnærming springer ut fra vår bakgrunn i festival og merkevare, der vi fungerer som lyttende arkitekter mer enn bråkete bygningsarbeidere. Vi ser ikke egentlig på sponsorater eller eventer som egne disipliner, men som dype virkemidler i en større strategi for å skape relevans og etterspørsel, noe som tydeligvis i følge mange juryer, kombinert med modige og dyktige kunder som Gjensidige, gjør NOSLEEPTILLBROOKLYN til et friskt pust, sier Aris Theophilakis fra NOSLEEPTILLBROOKLYN om nominasjonene.


Usedvanlig høyt nivå
Juryen bemerket seg at det generelle nivået var usedvanlig høyt, og etter grundige diskusjoner var flere kategorier svært jevne – noe som understreker styrken, bredden og mangfoldet i den europeiske sponsorbransjen.

Samtidig sier juryen at sponsorater med samfunnsformål fortsetter å være en tydelig trend blant årets innsendelser. Kategoriene “Sponsorship with a Social Purpose” og “Equality, Diversity & Inclusion in Sponsorship” var nok en gang svært populære. Bidragene i disse kategoriene viser hvordan partnerskap kan være en drivkraft for positiv endring samtidig som de leverer på virksomhetens kjernemål.

En nominasjon til ESA Awards er et kvalitetsstempel og solid bevis på godt håndverk i alle ledd. Det viser også at Norske sponsorer hevder seg i verdenstoppen med noen av de største merkevarene som Formel 1, Visa, Guinness, Premier League, Amazon, McDonald's og American Express.

Vi gratulere alle de norske aktørene med nominasjon og heier på dere hele veien frem til prisutdelingen 12. mars!

Få 30% rabatt på 2026 ESA Awards 
Som partner av ESA er vi glade for å kunne tilby rabatterte billetter til alle nordmennene som planlegger å delta på prisutdelingen. Nå kan du sikre deg billetter til 30% rabatt ved å bruke koden 26ESAA-30 når du kjøper billetter. Bli med på feiringen av Europas beste sponsorater 12. mars i London – håper vi ses!
 

Se de norske bidragene på shortlisten til 2026 ESA Award:

Agency of the Year
NOSLEEPTILLBROOKLYN

Arts & Culture Sponsorship
Free Rock Hands – Posten Delivers the Festival Experience All the Way Home
OBOS Christmas Gala – A Self-Financed Cultural Tradition
The Breathing Space by Gjensidige

Best Use of Content < €1M
The Breathing Space by Gjensidige

Best Use of Measurement & Insight
The Breathing Space by Gjensidige

Equality, Diversity & Inclusion in Sponsorship partnered by NoTurningBack2020
“Like Muligheter” – Equal prize money in The World Ski Championship 2025

Event of the Year sponsored by Sponsorworks
BAMA Alpinfestival – The World’s Largest Alpine Event for Children

Festival Sponsorship
Free Rock Hands – Posten Delivers the Festival Experience All the Way Home
The Breathing Space by Gjensidige
The Entry Room – by SpareBank 1 Østlandet and Retail Factory

Music Sponsorship
The Breathing Space by Gjensidige

Sponsorship with a Social Purpose – Small to Medium Scale sponsored by IPSEM Squared
The Entry Room – by SpareBank 1 Østlandet and Retail Factory
Together against cancer – Coop & Kreftforeningen

Sponsorship with a Social Purpose – Medium to Large Scale sponsored by IPSEM Squared
The Breathing Space by Gjensidige

Sponsorship with a Social Purpose – Large Scale sponsored by IPSEM Squared
BAMA Sports Fruit – A Simple Initiative with a Big Impact

Sport Sponsorship – Small to Medium Scale sponsored by Meshh
KIWI BAMA-CUP: 1 Million Kids, 20 Years of Health and Joy Through Football
facebook

LES FLERE NYHETER

LUKK Close

BLI MEDLEM

Denne siden er forbeholdt medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen.

Vennligst logg inn eller bli medlem for å se innholdet.
BLI MEDLEM
LOGG INN