Search
Search
Meny
Background

Nye priskategorier og kriterier for SEP2026!

31. oktober 2025
Mandag 3. november åpner søknadsportalen til Sponsor- og Eventprisen 2026. I år lanserer vi nye og oppdaterte priskategorier og kriterier, med mål om å tydeliggjøre forskjellene mellom kategoriene og tilpasse vurderingsgrunnlaget utviklingen i bransjen. Noen kategorier er helt nye, mens andre er tilpasset for å speile dagens praksis.
Vi har gleden av å presentere to nye priskategorier - Årets Eventreise og Årets Stand. I tillegg har vi oppdatert statuttene til Årets B2B Event og Årets B2C Event. Årets Brand Activation inngår nå i sistnevnte kategori, og denne kategorien omfavner nå alle markedsføringsaktiviteter og arrangementer rettet mot forbrukere.

Nye og oppdaterte priskategorier
Blant årets nyheter finner vi:
 
  • Årets Eventreise (ny)
Denne kategorien er åpen for reiser og opplevelser som bringer mennesker sammen på nye arenaer, enten det er ansatte, kunder eller partnere. En eventreise skal være mer enn en tur. Den skal være en opplevelse som styrker relasjoner, bygger kultur og skaper minner som varer.
Prisen tildeles prosjekter som kombinerer tydelig formål, kreativt konsept og sømløs gjennomføring. Opplevelsen skal begeistre, overraske og bidra til målbar effekt, enten det handler om økt engasjement, styrket samarbeid eller sterkere tilhørighet til merkevaren.
Kategorien hedrer reiser som evner å gjøre det ekstraordinære tilgjengelig, og som forvandler en destinasjon til en opplevelse med mening.
 
  • Årets Stand (ny)
Denne kategorien er åpen både for eventbyrå som jobber med underleverandører og for utstillere/stand-byggere/stand-designere som har deltatt med en messestand eller utstilling på én eller flere event/arrangement i Norge eller i utlandet. Vurderingen av hvert bidrag tar hensyn til kreativitet og merkevarekobling (invitasjon, stand, aktivering, aktiviteter på standen og personell som arbeider), med et klart budskap og målbare mål. Uansett underleverandør må kundeforholdet, konsept og idé ligge hos det norske byrået som sender inn søknaden. 
 
  • Årets B2B Event (oppdatert)
Denne kategorien er åpen for event/arrangement rettet mot forretningsforbindelser og eksterne interessenter (f.eks. kunder og agenter). Måloppnåelse skal knyttes til forretningsstrategi. Denne kategorien inkluderer ikke messer og stands, men løfter frem de gode og viktige møteplassene.
 
  • Årets B2C Event (oppdatert)
Denne kategorien hedrer markedsføringsaktiviteter og arrangementer rettet mot forbrukere. Det kan enten være et event eller en aktivering, som en produktlansering eller pop-up på en festival. 

Prisen går til et initiativ som skaper sterke og målbare forbindelser mellom merkevare og forbruker. Kategorien hedrer helhetlige løsninger der innsikt, idé og gjennomføring smelter sammen til en tydelig og effektiv merkevareopplevelse.

Se alle priskategoriene for SEP2026 her.

Nye kriterier og fokusområder
Kriteriene juryen bedømmer etter har også blitt oppdatert for å følge utviklingen og trendene i bransjen. De nye kriteriene for vurdering er: idé, mål og resultater, og gjennomføring.

Kriteriene skal være et hjelpemiddel for juryen og skal støtte opp under de faglige vurderingene som gjøres, samt bidra til en helhetlig vurdering. Det er likevel den totale opplevelsen av caset som veier tyngst. 

Merk at søknaden fortsatt skal skrives som én tekst, og ikke deles opp etter hvert enkelt kriterium. Vi anbefaler deg å sørge for at kriteriene svares ut i teksten. 
 
  • Idé
Beskriv den bærende idéen bak prosjektet. Hva ønsket dere å oppnå, og hvordan springer idéen ut fra virksomhetens behov eller strategi?
Fortell hvordan konseptet ble utviklet, og hvorfor dere valgte nettopp denne tilnærmingen. Idéen trenger ikke være ny og innovativ – videreutvikling eller forbedring av eksisterende konsepter kan være like relevant, så lenge den er tydelig og målrettet. Oppsummert hvorfor valgte dere akkurat denne idéen, eller hvorfor mener dere det er fornuftig å bygge videre på en eksisterende idé?
 
  • Mål og resultater
Beskriv hvilke mål dere satt for prosjektet, og hva dere ønsket å oppnå. Forklar hvordan målene henger sammen med virksomhetens overordnede strategi eller behov.
Inkluder gjerne kvalitative og/eller kvantitative mål, og si noe om hvorfor disse var viktige.

Vis deretter hvordan prosjektet har levert i forhold til disse målene. Bruk tall, dokumentasjon eller kvalitative beskrivelser som viser effekt. Hva ble oppnådd, og var det eventuelt noe som overrasket? Har prosjektet gitt resultater som overgår det man kunne forvente ut fra forutsetningene? Del gjerne også erfaringer eller ringvirkninger som har oppstått i etterkant.
 
  • Gjennomføring
Beskriv hvordan prosjektet ble gjennomført, fra planlegging til ferdig leveranse. Fortell om prosessen, samarbeid, bruk av ressurser og eventuelle utfordringer underveis. Hvilke valg bidro til å styrke sluttresultatet? Har dere jobbet ut ifra et stramt budsjett, og utnyttet dette på en god måte?
Vi oppfordrer til å oppgi budsjett eller faktisk kostnad, dersom du mener det er relevant for caset. Dersom du ikke ønsker å oppgi nøyaktige tall, kan du angi om prosjektet hadde et budsjett over eller under én million kroner. Dette hjelper juryen med å få bedre forståelse av rammene for prosjektet, og forstå forutsetningene og ambisjonsnivå, men skal ikke være avgjørende dersom oppdragsgiver pålegger å holde dette konfidensielt.

Juryering

I år som i fjor består juryeringen av to prosesser. Først bedømmer juryen alle innsendte case, og beslutter hvilke som nomineres. Deretter showcaser de nominerte sine prosjekter foran juryen og publikum, enten under nominasjonsslippet 25. mars 2026 eller under fagdagen på Sponsor- og Eventprisen 23. april 2026. Vinnerne kåres ved at juryen avgir sine poeng til hvert enkelt case, som så legges sammen med publikumsstemmene, som teller 25 prosent.

 

Enkelte priser, som Årets Eventbyrå og Grand Prix, juryeres på alternative måter – henholdsvis gjennom spørreundersøkelser og utnevnelse fra jurygeneral sammen med jurylederne.


Send inn ditt case til SEP
Vil du sende inn et prosjekt du er spesielt stolt av? Les mer om hvordan du søker og vår guide med gode tips her.
Husk at ingen prosjekter er for små eller store til å sendes inn.

Ta gjerne kontakt med oss på info@sponsevent.no dersom du lurer på noe. Vi er her for å hjelpe deg å lykkes med søknaden.

Gå til søknadsportalen
facebook

LES FLERE NYHETER

LUKK Close

BLI MEDLEM

Denne siden er forbeholdt medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen.

Vennligst logg inn eller bli medlem for å se innholdet.
BLI MEDLEM
LOGG INN