Search
Search
Meny
Background

Sponsing Øker

11. januar 2018 | Hege Mauroy
Ferske tall fra Sponsor Insight viser at sponsing fortsetter å øke. Både 2017-tallene og prognosen for dette året peker oppover.

Analyse- og rådgivingsselskapet Sponsor Insight har kartlagt fjorårets omsetning i det norske sponsormarkedet. Sponsormarkedet i Norge økte omsetningen til 4,8 milliarder kroner i 2017, opp 4,0% fra 2016. Dette kom fram på onsdagens seminar ved Høyskolen Kristiania.

- På tross av utfordringene i dagens marked hvor aktørene melder om hardere kamp om sponsorkronene, og hvor flere mediekanaler opplever en nedgang, så fortsetter sponsing sin stabile vekst, sier Vegard Arntsen, daglig leder i Sponsor Insight.

Han utdyper:

- Dette forteller oss at sponsing er mindre konjunkturavhengig enn andre kanaler og at norske bedrifter ser på sponsing som et viktig verktøy i sin markedskommunikasjon.


Vegard Arntsen
 

Idretten, inkludert fotball står for 70% av spendingen. Sosio har 12% og kultur&festival har 18% av sponsorspendingen. Idretten har også størst prosentvis vekst i 2017, med sosio på andreplass.

Sponsor Insight har målt sponsormarkedet siden 2009. Sponsing som kanal har hatt kontinuerlig vekst i Norge siden målingene startet og har økt med hele 46% i perioden 2009-2017. Øvrige mediekanaler har økt med 10% i samme periode, melder Sponsor Insight.

Det kom frem at sponsing som i 2017 står for 18% av det totale reklamemarkedet, er landets nest største kanal - kun slått av det digitale markedet.

Spendingprognose for inneværende år ble fremlagt. Denne tilsier en videre vekst på 3,1% til nær 5 milliarder kroner i 2018.

 

 

Sponsor Spending
i hele millioner kr

Vekt i prosent

Kategori:

2016

2017

2018p

2017

2018p

Idrett *

1 708

1 815

1 906

6,30 %

5,00 %

Fotball

1 544

1 567

1 593

1,50 %

1,70 %

Sosio

537

567

570

5,60 %

0,50 %

Kultur **

397

409

413

3,00 %

1,20 %

Festival

437

450

475

2,80 %

5,50 %

Totalt

4 622

4 807

4 957

4,00 %

3,10 %

* utenom fotball  

** utenom festival

     

 

- Med denne prognosen vil markedet vokse til opp mot fem milliarder kroner og neste år er det festival som vil øke mest med 5,5 prosent, sier partner Lars Brockstedt Svendsen i Sponsor Insight.

Tall for eventmarketing ble også presentert. I 2017 økte eventmarketing prosentvis mer enn sponsormarkedet, med 6,2 prosent.

Se ytterligere om tallene fra seminaret på Kampanje

facebook

LES FLERE NYHETER

LUKK Close

BLI MEDLEM

Denne siden er forbeholdt medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen.

Vennligst logg inn eller bli medlem for å se innholdet.
BLI MEDLEM
LOGG INN