

Sponsing Øker
Analyse- og rådgivingsselskapet Sponsor Insight har kartlagt fjorårets omsetning i det norske sponsormarkedet. Sponsormarkedet i Norge økte omsetningen til 4,8 milliarder kroner i 2017, opp 4,0% fra 2016. Dette kom fram på onsdagens seminar ved Høyskolen Kristiania.
- På tross av utfordringene i dagens marked hvor aktørene melder om hardere kamp om sponsorkronene, og hvor flere mediekanaler opplever en nedgang, så fortsetter sponsing sin stabile vekst, sier Vegard Arntsen, daglig leder i Sponsor Insight.
Han utdyper:
- Dette forteller oss at sponsing er mindre konjunkturavhengig enn andre kanaler og at norske bedrifter ser på sponsing som et viktig verktøy i sin markedskommunikasjon.
Vegard Arntsen
Idretten, inkludert fotball står for 70% av spendingen. Sosio har 12% og kultur&festival har 18% av sponsorspendingen. Idretten har også størst prosentvis vekst i 2017, med sosio på andreplass.
Sponsor Insight har målt sponsormarkedet siden 2009. Sponsing som kanal har hatt kontinuerlig vekst i Norge siden målingene startet og har økt med hele 46% i perioden 2009-2017. Øvrige mediekanaler har økt med 10% i samme periode, melder Sponsor Insight.
Det kom frem at sponsing som i 2017 står for 18% av det totale reklamemarkedet, er landets nest største kanal - kun slått av det digitale markedet.
Spendingprognose for inneværende år ble fremlagt. Denne tilsier en videre vekst på 3,1% til nær 5 milliarder kroner i 2018.
Sponsor Spending |
Vekt i prosent |
||||
Kategori: |
2016 |
2017 |
2018p |
2017 |
2018p |
Idrett * |
1 708 |
1 815 |
1 906 |
6,30 % |
5,00 % |
Fotball |
1 544 |
1 567 |
1 593 |
1,50 % |
1,70 % |
Sosio |
537 |
567 |
570 |
5,60 % |
0,50 % |
Kultur ** |
397 |
409 |
413 |
3,00 % |
1,20 % |
Festival |
437 |
450 |
475 |
2,80 % |
5,50 % |
Totalt |
4 622 |
4 807 |
4 957 |
4,00 % |
3,10 % |
* utenom fotball ** utenom festival |
- Med denne prognosen vil markedet vokse til opp mot fem milliarder kroner og neste år er det festival som vil øke mest med 5,5 prosent, sier partner Lars Brockstedt Svendsen i Sponsor Insight.
Tall for eventmarketing ble også presentert. I 2017 økte eventmarketing prosentvis mer enn sponsormarkedet, med 6,2 prosent.
Se ytterligere om tallene fra seminaret på Kampanje