Search
Search
Meny
Background
Tone Lien, daglig leder i Norway Cup, sammen med daglig leder i Sponsor- og Eventforeningen Bodil Sveen Berggren. Foto: Sponsor- og Eventforeningen

Sponsor- og Eventforeningen advarer mot konsekvensene av markedsføringsforbudet

06. september 2025
Et uklart regelverk truer nå barn og unges aktivitets- og fritidstilbud, som en konsekvens av forbudet mot markedsføring av visse næringsmidler særlig rettet mot barn.
Vi opplever at bransjen uttrykker sterk bekymring og stor usikkerhet knyttet til forskriften om markedsføringsforbudet – noe vi tar på største alvor. Flere bransjeaktører har gjentatte ganger forsøkt å få svar fra Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) på usikkerhetene knyttet til forskriften, uten hell. På bakgrunn av dette, har vi sendt et brev til HOD på vegne av bransjen, i håp om tydelige svar og klarhet i forskriften.

Foreningen er sterkt bekymret for konsekvensene av forskriften, særlig med tanke på sponsing av breddeidrett, kultur og ideell sektor. Vi støtter intensjonen bak forskriften, men slik det står skrevet i dag, rammer det både hardt og helt feil.

Dette handler ikke om å svekke folkehelsearbeidet, men om å påpeke at uklare regler får store og utilsiktede konsekvenser for grasrota. Barn og unges muligheter til deltakelse står nå i fare for å svekkes, gjennom høyere deltakeravgifter og redusert tilbud, sier Bodil Sveen Berggren, daglig leder i Sponsor- og Eventforeningen.

Konsekvensene merkes allerede
Slik forskriften og veilederen står skrevet i dag er de vanskelig å tyde, noe som skaper stor usikkerhet i bransjen. Dette fører til betydelige konsekvenser, som merkes allerede nå. En rekke arrangementer og organisasjoner melder om et potensielt betydelig tap av inntekter, stor usikkerhet knyttet til nåværende sponsoravtaler eller sponsorer som ikke tør å inngå sponsoravtaler.

Norway Cup har varslet om opp mot fire millioner kroner i tapte sponsorinntekter, fordi flere av avtalene omfatter produkter som faller innunder markedsføringsforbudet. Frafall av sponsorer, vil innebære vesentlig reduserte inntekter, færre aktiviteter og at arrangøren selv må besørge cafedrift, aktiviteter mv. og bære kostnadene for dette. En reduksjon på opp mot 4 millioner i sponsorinntekter vil medføre vesentlig høyere deltakeravgifter og dermed virke ekskluderende for mange deltakere.

Birkebeinerarrangementene står i en tilsvarende situasjon, som Norges største barne- og ungdomsarrangement innen ski, løp og sykkel, hvor de samler tusenvis av unge deltakere. Forskriften gjør det uklart om deltakere under 18 år kan få sportsdrikk og ernæring underveis, og egne rigger for servering er praktisk umulig.

I ytterste konsekvens kan dette føre til at Norges største arrangement for barn og ungdom på ski, sykkel og løp, står i fare for å måtte legges ned, forteller Jostein Buraas, daglig leder i Birken.

Oslo Maraton risikerer å miste sentrale sponsorer, som blant annet bidrar med sportsernæring, profilering og aktiviteter rundt arrangementet. Dersom de mister sponsorinntektene, vil det bety høyere deltakeravgift og færre ressurser til barne- og ungdomsidrett. Sportsklubben Vidar, som arrangerer Oslo Maraton, bruker inntektene fra løpet blant annet til å finansiere aktivitetstilbud for barn og unge. Når inntektene faller, er det ofte disse tilbudene som ryker først.

Overnevnte arrangører har alle blitt varslet om at én eller flere av deres sponsorer må vurdere avtalene, dersom forskriften står ved lag. Det vil i så fall få store negative økonomiske konsekvenser for arrangørene.

Bodil Berggren og Tone Lien

– Sponsorinntekter er en avgjørende del av finansieringen av idretts- og kulturarrangementer. Slike avtaler inngås ikke over natten, og det tar ofte langt tid å etablere gode samarbeid. Når disse inntektene forsvinner, må kostnadene dekkes på andre måter, som ofte betyr at regningen sendes videre til deltakerne. Dette rammer barn, unge og de svakeste i samfunnet hardest, sier Berggren.

Krever endringer og tydelighet
Foreningen mener at forskriften og den tilhørende veilederen er uklare, til dels selvmotsigende, og at de ikke gjenspeiler regjeringens løfter om at idrett og ideelle organisasjoner ikke skulle rammes.

I brevet har vi også bedt om et møte med Helse- og omsorgsdepartementet for å diskutere konkrete justeringer. Målet er å bidra med konkrete innspill til forskriften og veilederen, slik at de gjenspeiler regjeringens lovnader på en måte som er forståelig for de mange aktørene som berøres av regelverket. Samtidig ønsker vi å ivareta barn og unges helse, og sikre at sponsing av ideelle formål unntas fra forskriften, slik at viktige aktivitetstilbud kan opprettholdes.

Det haster med presise avklaringer. Høsten er høysesong for nye sponsoravtaler, og usikkerheten vi nå ser kan få langvarige konsekvenser for aktivitetstilbudet til barn og unge, sier Berggren avslutningsvis.

Forskriften ble vedtatt 25. april 2025, med en overgangsperiode på seks måneder, med full virkning fra 25. oktober 2025.
Gå til forskriften
Gå til veilederen

Les nyhetssaken i E24 her!
facebook

LES FLERE NYHETER

LUKK Close

BLI MEDLEM

Denne siden er forbeholdt medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen.

Vennligst logg inn eller bli medlem for å se innholdet.
BLI MEDLEM
LOGG INN