Takk for i år – en oppsummering av 2025
Markedsføringsforbudet – en forskrift som skaper usikkerhet

Forskriften om markedsføringsforbudet mot usunne næringsmidler har i stor grad preget foreningens arbeid i 2025. Allerede høsten 2024 startet vi arbeidet med høringsinnspill, seminarer, paneldebatter og dialog med medlemmer. Da forskriften ble vedtatt 25. april 2025, med kun mindre justeringer, opplevde mange at regelverket var uklart, vanskelig å tolke og lite forutsigbart.
Gjennom året har vi hatt tett dialog med Helsedirektoratet, Helse- og omsorgsdepartementet, idretten og næringslivet. Vi har deltatt på innspillsmøter, sendt brev til departementet, invitert til paneldebatter og løftet frem konkrete konsekvenser for idrett, kultur og frivillighet. Selv om intensjonen bak forskriften har bred støtte, er det fortsatt stor usikkerhet rundt praktisering og unntak – noe som allerede har fått merkbare konsekvenser for flere. Vi vil fortsette å følge opp arbeidet videre inn i 2026 og ha tett dialog med aktører som blir rammet av forbudet.
Sponsor- og Eventprisen 2025 – feiring av sterke prestasjoner
Nok en gang samlet vi bransjen til Sponsor- og Eventprisen, som gikk av stabelen 3. april – en dag fylt med showcasing, faglig inspirasjon, prisutdeling og feiring. Juryen var svært imponert over casene og det høye nivået på showcasene. For første gang fikk juryen mulighet til å dele ut sølv og bronse – noe de valgte å gjøre i nesten samtlige kategorier, da det var svært jevnt mellom flere caser.
For aller første gang kåret vi også Årets Eventbyrå, basert på en kundeundersøkelse gjennomført i samarbeid med Sponsor Insight. I tillegg ble Petter Svendsen i Telenor tildelt Årets Hederspris for sitt mangeårige, strategiske og samfunnsengasjerte arbeid med sponsing.

Internasjonal anerkjennelse
Vi må også trekke frem norske aktører sine enestående prestasjoner i internasjonale sponsor- og event-konkurranser, da dette har vært et eksepsjonelt år. Året startet med rekordmange 14 norske nominasjoner til 2025 ESA Awards, som kulminerte i historiske prestasjoner under prisutdelingen i London. Gjensidige tok storeslem med hele seks priser, inkludert «Sponsorship of the Year».
Det stoppet ikke der, for året har bydd på flere høydepunkter i internasjonal sammenheng. Under BEA World Festival i Roma hentet norske byråer og kunder hjem hele 12 priser, og Norge ble ett av de mestvinnende landene i konkurransen. NOSLEEPTILLBROOKLYN og Gjensidige tok med seg seks priser, inkludert Grand Prix – den gjeveste prisen av dem alle. De var ikke alene om å representere Norge på seierspallen i Roma. Det ble også jubelrop fra Fieldwork, Z Event, Liwlig og JCP.På tampen av året ble det nok en gang satt ny rekord da 17 norske caser ble shortlistet til 2026 ESA Awards. En tydelig bekreftelse på at den norske bransjen leverer i verdensklasse. Vi gleder oss til å følg prisutdelingen i mars, og ønsker alle de nominerte lykke til!
Velkommen til seminarer, møteplasser og jubileum i 2026
I år har vi invitert til 17 arrangementer med 57 foredragsholdere, og det er inspirerende å se at stadig flere engasjerer seg og samles for faglig påfyll. I 2026 kickstarter vi året med seminar om fremtidens sponsorstrategi, krisehåndtering og merkevarebygging. I tillegg blir det to digitale kurs om søknadsskriving til Sponsor- og Eventprisen 2026.
Året som helhet vil by på mange spennende aktiviteter og opplevelser, og ikke minst feiring av foreningens 25-årsjubileum. Her blir det noe for enhver smak!
Vi fortsetter arbeidet med å fremme bransjen, synliggjøre verdien av sponsing og event, og være en tydelig stemme både politisk og faglig for bransjen.
Takk for året som har gått, og velkommen tilbake til flere lærerike og inspirerende arrangementer i 2026. Vi gleder oss til fortsatt å representere bransjen i det nye året.
I mellomtiden ønsker vi hver og en av dere god jul og godt nytt år!
Hilsen oss i Sponsor- og Eventforeningen.
