Search
Search
Meny
Background

Vinnere Sponsor- og Eventprisen 2023

21. april 2023
Vi har 15 nye vinnere av 14 ulike priser. Det er skyhøyt nivå og det gjøres vanvittig mye bra i bransjen. Les juryens begrunnelser!
Årets Sosiosponsorat: 

Equinor,
Deles med FIRST® Scandiavia
Equinor Morgendagens helter & FIRST® LEGO® League 2022 

Gjennom samarbeidet med First Lego League har Equinor utvidet sponsorkonseptet Morgendagens helter til å utvikle Morgendagens ingeniører.  Prosjektet har brukt lek, konkurranse og utfordringer for å øke interessen for forskning, teknologi og realfag.  
 
Mer enn 10 000 deltakere fordelt på over 700 lag har brukt nær 400 000 timer på læring og mestring, for å finne nyskapende løsninger på energiutfordringene verden står overfor. Ved å bruke influensere, SoMe og konkurranser har man klart å skape stort engasjement i en ung målgruppe, og over 40 prosent av deltakerne oppgir at de ønsker å gjøre karriere innen teknologi og programmering.


Årets B2B Event/Messe:

DNB
Deles med Gyro
DNB NXT 2022

Gjennom møteplassen DNB NXT kobles gründere, oppstarts- og vekstselskaper fra ulike deler av Norge med investorer og bedrifter med investeringskapital. Dette bidrar til utviklingen av flere lønnsomme arbeidsplasser og økt verdiskaping i tillegg til nyskaping og innovasjon. Prosjektet har en sterk strategisk forankring, stor nærings- og samfunnsmessig betydning, og synliggjør i tillegg styrken i event som virkemiddel for å lykkes med å oppnå ønsket posisjonering og effekt. Resultatene er gode og arrangør lykkes med å kombinere ulike virkemidler som i sum gjør DNB NXT 2022 til en viktig satsning for banken, så vel som for bankens kunder og samfunnet som helhet.  

Årets Kultursponsorat: 

Posten
Deles med Tons of Rock
Posten X Tons of Rock - Et nasjonalt samarbeid som får internasjonal oppmerksomhet 

Et sponsorsamarbeid på en festival kunne bestått av logoprofilering og tradisjonell tilstedeværelse. Posten velger i stedet å gjøre en aktivering som virkelig verdiøker festivalopplevelsen for de besøkende. Gjennom å være til stede med “Post of Rock” kunne alle gjester sende sitt kjøpte festivalmerch rett hjem, i stedet for å få mer å bære på mens man rocker til favorittartisten. Tjenesten ble veldig populær og kundene skåret høyt på tilfredshet. Et relevant samarbeid som får vist frem Posten som en fleksibel og leken aktør du kan stole på. Denne går rett hjem! 


Årets B2C Event/Messe:

JCP
Deles med Kongsberggruppen
Your Extreme

Prosjektet viser stor kreativitet og et ønske om å nå den yngre målgruppen på deres premisser. Arrangør viser til tydelig målbare resultater opp mot målsatte mål og lar studentene ta del i noe som er forankret opp mot visjonen til kunden. Prosjektet skiller seg ut fra andre innsendte prosjekter og hadde også fokus på at studentene skulle være sosiale sammen etter endt pandemi.

Årets Sponsorobjekt:

BUA
Deles med XXL, Brav, Novo Nordisk, Usbl, Møller Bil, DLA Piper og Norce digital
Mer inkludering, bedre folkehelse og redusert forbruk med BUA

Samskapning med store ord. Juryen er imponert over hvordan BUA bruker det kommersielle aspektet inn i et reelt samfunnsbehov. Et prosjekt og konsept som treffer et viktig behov for og i samfunnet. BUA bygger kjennskap til merkevaren og når nye mål sammen med samarbeidspartnerne. Samarbeidsmodellen rekrutterer også flere frivillige til BUA, og bidrar til å realisere BUA sin visjon. I sum skaper samarbeidspartnerne store ringvirkninger i og for samfunnet.

Årets Hybride Event:
  

JCP
Deles med Sopra Steria
Rubiks Pluss

Interne arrangementer kan gjøres så store man vil, og så enkle man vil. Til syvende og sist handler det om å dele. Gjennom Rubiks Pluss skaper JCP og Sopra Steria den ultimate arenaen for å dele. Ikke bare deler ansatte kunnskap med ansatte, men Sopra Steria skaper også enorme ringvirkninger gjennom bruk av mange lokasjoner rundt om i Oslo og sponsorat av Piknik i Parken. Gjennom å sette stort fokus på valgfrihet, tilgjengelighet, korte sekvenser og innhold spisset mot målgruppen skaper de det ultimate hybrid-eventet.


Årets Sponsorkampanje:
DNB
Deles med Norges Fotballforbund

DNB x NFF: Fyll Ullevaal Stadion for (K)vinnelandslaget
Det er ingen hemmelighet at det er enorme forskjeller på sportslige og økonomiske forutsetninger for å lykkes innen herre- og kvinneidrett. I en løsning som hadde som mål å tette oppmerksomhetsgapet fikk merkevaren til både å sette publikumsrekord, og å bruke et landslag til en langt viktigere kamp enn det som foregår på banen. Kampanjen viser solid helhet i uttakene og vi tror på at kampanjen har gjort en forskjell.


Årets Integrerte Eventløsning

Gyro
Deles med BDO Stor Oslo
GoZero-BDO Stor Oslo til Gøteborg

Årets integrerte event-løsning går til et selskap som har vist eksepsjonell innsats i sitt arbeid med bærekraft og langsiktig posisjonering. På grunnlag av følgende tre punkter er det en ære å dele ut denne prisen til et eventbyrå og en bedrift:
1. Sammen skaper de varige endringer: Eventbyrået og bedriften samarbeidet for å skape bevissthet om kraften i små, hverdagslige handlinger satt i system. Gjennom en konkurranse klarte de ansatte å redusere CO2-utslipp med nesten 35 tonn i løpet av bare fem måneder. Dette beviser at felles innsats kan føre til varige endringer og stolthet i organisasjonen.
2. Bærekraft i sentrum: Eventbyrået og bedriften sørget for at bærekraft var et sentralt tema i deres event. Gjennom konkurransen ble det registrert 29 249 unike tiltak for å redusere CO2-utslipp, og verktøyet GoZero gjorde det mulig å gjennomføre arrangementet med fokus på bærekraft og miljø.
3. Ringvirkninger og innovasjon: Samarbeidet mellom det dere sikkert har skjønt nå, Gyro og BDO Stor Oslo har ikke bare påvirket deres egen organisasjon, men også inspirert andre selskaper og samarbeidspartnere til å fokusere på bærekraft. Gyro har utviklet verktøyet GoZero for klimareduserende tiltak i forkant av event, noe som bidrar til innovasjon og verdiskapning i bransjen.
Gratulerer til Gyro og BDO Stor Oslo for deres imponerende innsats og engasjement for bærekraft og langsiktig posisjonering. Måtte deres suksess inspirere andre til å følge i deres fotspor!


Årets Samfunnsengasjement:            

DNB
DNB - DNB & NFF "Fyll Ullevål Stadion for(k)vinnelandslaget" + DNB & Unicef "La håper bli sterkere enn frykten"

Dette er en aktør som gjennom flere programmer og kampanjer viser stort og ekte engasjement for mennesker og samfunn – ikke bare her hjemme, men også utenfor Norges grenser. Uansett formål, arbeidet er grundig og målrettet, og deres aktivering av sponsorater er på alle måter forbilledlig og en stor inspirasjon. De jobber både med lange perspektiver, men evner også å snu seg rundt når dagsaktuelle hendelser krever det. Arbeidet er forankret i egne verdier og forretning, og representerer på alle måter bevegelse og endring for et bedre samfunn. Prisen Årets Samfunnsengasjement går til DNB! 

Fieldwork - Debatten om Norges Fremtid
Deles med Ferd, Amedia, Fritt ord og Norges Forskningsråd
Et sterkt prosjekt som viser til et fantastisk samfunnsengasjement! Her ser man hvordan en ide kan komme fra et byrå, og tatt ut til live gjennom å få med seg de riktige samarbeidspartnerne til prosjektet. Totalt sett et nødvendig prosjekt som skaper store ringvirkninger og man har nådd ekstremt høye tall både gjennom den fysiske gjennomføringen og ikke minst gjennom digitale flater. Et godt prosjekt for fremtiden! Gratulerer med prisen Årets Samfunnsengasjement, Fieldwork!



Årets Intern Event:  

Gyro
Deles med BDO Stor Oslo

GoZero-BDO Stor Oslo til Gøteborg
Et intern-event som ble til en del av noe mye større; klimakampen.  
Da BDO Stor Oslo skulle ta med sine 650 ansette på en sosial tur, ble det stilt spørsmål om turen kunne gjennomføres samtidig som BDO var sitt bærekraftsansvar bevisst? Ja, svarte Gyro. 
Fem måneder før avreise til Gøteborg, ble bærekraftkonkurransen «Race to Zero» lansert. De ansatte ble utfordret til å registrere egne reduksjoner av blant annet transport, kjøttforbruk, og vann- og strømforbruk. Avtrykket på reisen ble regnet ut til å være 31 tonn co2e, hvilket ble satt som mål for de ansattes handlinger.  
BDO klarte å spare inn 35 tonn co2e før avreise, og målet om å «GoZero» til Gøteborg ble nådd. Sammen skapte BDO og Gyro et internt arrangement som får ringvirkninger. 


Årets Idrettssponsorat: 
REMA 1000 Norge AS
Idrett for alle – REMA 1000 Hjerteligaen

Idretten skal være for alle, og derfor har REMA 1000 og Norges Håndballforbund tatt grep om tilrettelagt håndball for alle med nedsatt funksjonsevne. Sammen har de skapt REMA 1000 Hjerteligaen, hvor målet er å øke rekrutteringen av yngre spillere og få på plass flere rene barnelag i klubber over hele landet. Dokumentarserien "Miniheltene" ble utviklet for å gjøre REMA 1000 Hjerteligaen kjent og vise at håndballen er en sosial og trygg arena. REMA 1000 selger også brødet "Idrett for alle" der én krone per solgte brød går til utøvere med nedsatt funksjonsevne. I dag tilrettelegger 78 klubber over hele landet håndballaktivitet for barn, ungdom og voksne gjennom REMA 1000 Hjerteligaen.  

Årets Produktlansering: 
       
Hamarkameratene Fotball Elite
Kamerater

I en tid der storklubber mister fotfestet med supporterbasen, har Hamkam gått tilbake til røttene sine i 1918 for å bygge stolthet og fellesskap for laget. I navnet HamarKameraterne, ble gullet funnet i KAMERATER. De lager sin strategi, konsept og gjennomtenkt markedsføring med fokus på kameratskap, stolthet og dugnad. Med lanseringen av et eget damelag, samarbeid med 14 naboklubber og opprettelsen av et gatelag har man bevisst lansert KAMERATER som fundamentet for en sterk supporterkultur. Med opprykk til eliteserien tror vi dette er starten på langsiktig strategi og ekstremt vellykket produktlansering som varmer dypt inn i sjelen. Vi ser frem til å se fortsettelsen av denne suksesshistorien.


Årets Sponsor:

Gjensidige Forsikring ASA
Sosial bærekraft for et bedre samfunn
Å sette søkelys på unge og på mental helse er særdeles viktig i en tid hvor unge gir utrykk for økende depresjon og angst. Gjensidige benytter store deler av sin bærekraftstrategi på akkurat denne utfordringen gjennom sine sponsorat. Å bruke sponsoratet så tydelig opp mot sosial bærekraft applauderes. I tillegg ser vi nedgang i idretten etter en pandemi, og Gjensidige velger å forankre hele sin strategi sammen med MOT, NHF, Friidrettsforbundet og Palmesus, for å få fokus på begge disse problemstillingene. Via sine samarbeid når de en bred aldersmessig dekning over hele landet. Via MOT når de idrettsungdom og via Palmesus kultur. Resultatet viser solide måltall. Gjensidige har nådd bredt ut, både digitalt og i kraft av tilstedeværelse.  Juryen synes det er flott å se at spons også kan brukes for å ta samfunnsansvar, gratulerer så mye med godt bærekraftarbeid!

Årets Bransjepris: 

TINE SA
TINE fotballskole 25 år

 
facebook

LES FLERE NYHETER

LUKK Close

BLI MEDLEM

Denne siden er forbeholdt medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen.

Vennligst logg inn eller bli medlem for å se innholdet.
BLI MEDLEM
LOGG INN