Priskategorier 2025
Er du nysgjerrig på hvilke priskategorier du kan søke på til SEP 2025? Her ser du en full oversikt over alle kategoriene, samt tilhørende statutter. I år som i fjor vil de nominerte showcase prosjektene sine under selve Sponsor- og Eventprisen 3. april. Denne dagen vil derfor være avgjørende, og vinnerne blir ikke kåret før alle har pitchet case sitt.
Nytt av året er at vi har innført Grad Prix. Dette er en høythengende pris, som kan deles ut til caser som spesielt utmerker seg innen spons og event. For 2025 har vi også gjeninnført Årets Sosiosponsorat, etter ønske fra fjorårets søkere. Årets Eventbyrå skal også kåres, men dette er ikke en søkbar kategori, og vil juryeres på en annen måte en de resterende priskategoriene.
I år forenkler vi søknadsprosessen, slik at du kun trenger å levere én lang sammenhengende tekst. Skal du søke med samme case i flere kategorier, tilpasser du teksten til hver kategori. Se nærmere beskrivelse av hvordan du søker her. Husk å lese statutter og kriterer nøye, for å være sikker på at du søker i rett kategori og tilpasser teksten ut ifra hva som vektlegges.
Her ser du priskategoriene for SEP 2025:
Årets Sponsor
Denne kategorien er åpen for et selskap, en organisasjon eller institusjon som har vist særlig godt strukturert arbeid med sponsorstrategi og smart bruk av sponsing for å rette oppmerksomhet mot egen merkevare. Gjennom sponsing viser kandidaten en tydelig knytning til selskapsstrategi, med målinger som bekrefter at sponsoratet har en effekt. Årets Sponsor skal gå til summen av arbeidet sponsoren gjør gjennom året, ikke én enkelt aktivering.
Live-juryeres på nominasjonsslippet 20. mars 2025.
Årets Kultursponsorat
Denne kategorien er åpen for kampanjer, aktiveringer eller helhetlige partnerskap innen kultursektoren som har resultert i merkevare- og/eller forretningsfordeler ved å henvende seg til en definert målgruppe. En kategori både sponsorer og sponsorobjekter kan søke på. Eksempler på sponsorobjekter innen kultursektoren er festivaler, konserter, museer, teatre og nasjonale og internasjonale arrangementer.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets Idrettssponsorat
Denne kategorien er åpen for kampanjer, aktiveringer eller helhetlige partnerskap innen idrettssponsing, som har resultert i merkevare- og/eller forretningsfordeler ved å henvende seg til en definert målgruppe. En kategori både sponsorer og sponsorobjekter kan søke på. Eksempler på sponsorobjekter innen idrettssektoren er arenaer, klubber, lag/forbund og nasjonale og internasjonale arrangementer.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets Sosiosponsorat
Årets sosiosponsorat går til en sponsor (selskap, organisasjon eller institusjon) og et objekt (en veldedig organisasjon) som har brukt sponsoratet som en plattform for strategisk samarbeid, med dokumenterte resultater for sponsor, sponsorobjekt og/eller en felles sak.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets Sponsorobjekt
Denne kategorien er åpen for alle sponsorobjekter som viser profesjonalitet og struktur i egen portefølje. Sponsorobjekter som evner å sette seg inn i og løse samarbeidspartneres ønsker og behov, samt å utvikle sponsorkonsepter eller prosjekter tilpasset én eller flere sponsorer.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets Samfunnsengasjement
Denne kategorien er åpen for sponsorater og eventprosjekter som tydelig reflekterer bedriftens samfunnsansvar ved å skape varige resultater innen sosial og/eller grønn bærekraft. Dette inkluderer tiltak som fremmer økt likestilling, mangfold, inkludering, samt klima- og miljøinitiativ. Sponsoratet eller prosjektet bør være tett knyttet til selskapets strategi og FN`'s bærekraftsmål. Målet med prosjektet kan for eksempel være å engasjere ansatte, kunder, leverandører, opinionen, endre holdninger og/eller gjøre en forskjell i samfunnet.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets Sponsoraktivering
Denne kategorien er åpen for alle som har gjort mer enn bare logoeksponering i et sponsorat, og er tilgjengelig for både sponsor og sponsorobjekt. Målet er å skape en engasjerende, meningsfull og interaktiv opplevelse som øker merkevareeksponeringen og synligheten. Dette for å oppnå styrket markedsposisjon og gi merverdi for både sponsoren og sponsorobjektet. Eksempler på aktivering inkluderer, men er ikke begrenset til: aktivering gjennom arrangementer, digital aktivering og innholdsmarkedsføring.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets Brand Activation
Denne kategorien er åpen for erfaringsbaserte markedsføringsinitiativ rettet mot å skape engasjement mellom målet og produktet. For eksempel utdeling av vareprøver, «point-of-sale activation». Utstillinger i butikklokaler, kampanjer eller konkurranser for forbrukere, «forbrukerkampanjer» (tilbud i begrenset periode, konkurranser, belønninger som motiverer til kjøp eller interaksjon med merkevaren) og «pop-up-opplevelser» (midlertidige steder eller butikker som tilbyr en unik merkevareopplevelse på steder med mye trafikk, og/eller i samarbeid med arrangementer eller festivaler).
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets Stand-aktivering
Denne kategorien er åpen både for eventbyrå som jobber med underleverandører og for utstillere/stand-byggere/stand-designere som har deltatt med en messestand eller utstilling på en eller flere event/arrangement i Norge eller i utlandet – der standen er bygget av norske stand-byggere. Vurderingen av hvert bidrag tar hensyn til kreativitet og merkevarekobling (invitasjon, stand, aktivering, aktiviteter på standen og personell som arbeider) og med et klart budskap og målbare mål.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets B2B Event
Denne kategorien er åpen for event/arrangement (f.eks. konferanser, kongresser, messer og roadshows) rettet mot forretningsforbindelser (f.eks. kunder og agenter). Eventet/arrangementet skal være rettet mot eksterne interessenter, og måloppnåelse skal knyttes til forretningsstrategi.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets B2C Event
Denne kategorien er åpen for event/arrangement (f.eks. produkt- eller tjenestelanseringer, nyåpninger, festivaler, messer og roadshows) rettet mot sluttforbrukere/konsumenter. Eventet/arrangementet skal være rettet mot eksterne interessenter, og måloppnåelse skal knyttes til forretningsstrategi.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets B2E Event
Denne kategorien er rettet mot et internt publikum – hele eller deler av virksomhetens ansatte - og er åpen for interne arrangement og møter (f.eks. kurs, konferanser, kick-offs, jubileer og andre markeringer) som har til hensikt å bygge kunnskap, samhold, bedriftskultur og bidra til team-building. Det bør knyttes et internt kommunikasjonsmål til det interne arrangementet/møtet, som tar sikte på endring, forankring eller utvikling innenfor virksomheten.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets Innholdsproduksjon til et event
Denne kategorien er åpen for et enkelt innholdselement eller en helhetlig innholdsproduksjon til eller på et event. Innholdet må ha målsetting om å oppnå en bestemt effekt hos publikum, enten det er å bygge forståelse, fellesskap, tilslutning eller å underholde. Innholdet skal demonstrere viktigheten av godt innhold på event, og kunne ta i bruk alle virkemidler innenfor kommunikasjon og event-teknisk produksjon. For eksempel video-/audio produksjoner, grafisk/visuelt innhold, interaktivt innhold, trykket materiell (print), digitalt innhold, liveopptredener, demonstrasjoner og kreative installasjoner, workshops og opplæringsmateriell og fotografi.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets Eventbyrå
Denne kategoriene er ikke søkbar og skal juryeres på annen måte. Kategorien skal ikke live-juryeres.
Grand Prix
Dette er ikke en søkbar kategori, som kan, men ikke må, deles ut, til caser som utmerker seg innen spons og event. Denne kategorien velges ut ifra caser sendt inn til alle overnevnte kategorier.
I år forenkler vi søknadsprosessen, slik at du kun trenger å levere én lang sammenhengende tekst. Skal du søke med samme case i flere kategorier, tilpasser du teksten til hver kategori. Se nærmere beskrivelse av hvordan du søker her. Husk å lese statutter og kriterer nøye, for å være sikker på at du søker i rett kategori og tilpasser teksten ut ifra hva som vektlegges.
Her ser du priskategoriene for SEP 2025:
Årets Sponsor
Denne kategorien er åpen for et selskap, en organisasjon eller institusjon som har vist særlig godt strukturert arbeid med sponsorstrategi og smart bruk av sponsing for å rette oppmerksomhet mot egen merkevare. Gjennom sponsing viser kandidaten en tydelig knytning til selskapsstrategi, med målinger som bekrefter at sponsoratet har en effekt. Årets Sponsor skal gå til summen av arbeidet sponsoren gjør gjennom året, ikke én enkelt aktivering.
Live-juryeres på nominasjonsslippet 20. mars 2025.
Årets Kultursponsorat
Denne kategorien er åpen for kampanjer, aktiveringer eller helhetlige partnerskap innen kultursektoren som har resultert i merkevare- og/eller forretningsfordeler ved å henvende seg til en definert målgruppe. En kategori både sponsorer og sponsorobjekter kan søke på. Eksempler på sponsorobjekter innen kultursektoren er festivaler, konserter, museer, teatre og nasjonale og internasjonale arrangementer.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets Idrettssponsorat
Denne kategorien er åpen for kampanjer, aktiveringer eller helhetlige partnerskap innen idrettssponsing, som har resultert i merkevare- og/eller forretningsfordeler ved å henvende seg til en definert målgruppe. En kategori både sponsorer og sponsorobjekter kan søke på. Eksempler på sponsorobjekter innen idrettssektoren er arenaer, klubber, lag/forbund og nasjonale og internasjonale arrangementer.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets Sosiosponsorat
Årets sosiosponsorat går til en sponsor (selskap, organisasjon eller institusjon) og et objekt (en veldedig organisasjon) som har brukt sponsoratet som en plattform for strategisk samarbeid, med dokumenterte resultater for sponsor, sponsorobjekt og/eller en felles sak.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets Sponsorobjekt
Denne kategorien er åpen for alle sponsorobjekter som viser profesjonalitet og struktur i egen portefølje. Sponsorobjekter som evner å sette seg inn i og løse samarbeidspartneres ønsker og behov, samt å utvikle sponsorkonsepter eller prosjekter tilpasset én eller flere sponsorer.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets Samfunnsengasjement
Denne kategorien er åpen for sponsorater og eventprosjekter som tydelig reflekterer bedriftens samfunnsansvar ved å skape varige resultater innen sosial og/eller grønn bærekraft. Dette inkluderer tiltak som fremmer økt likestilling, mangfold, inkludering, samt klima- og miljøinitiativ. Sponsoratet eller prosjektet bør være tett knyttet til selskapets strategi og FN`'s bærekraftsmål. Målet med prosjektet kan for eksempel være å engasjere ansatte, kunder, leverandører, opinionen, endre holdninger og/eller gjøre en forskjell i samfunnet.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets Sponsoraktivering
Denne kategorien er åpen for alle som har gjort mer enn bare logoeksponering i et sponsorat, og er tilgjengelig for både sponsor og sponsorobjekt. Målet er å skape en engasjerende, meningsfull og interaktiv opplevelse som øker merkevareeksponeringen og synligheten. Dette for å oppnå styrket markedsposisjon og gi merverdi for både sponsoren og sponsorobjektet. Eksempler på aktivering inkluderer, men er ikke begrenset til: aktivering gjennom arrangementer, digital aktivering og innholdsmarkedsføring.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets Brand Activation
Denne kategorien er åpen for erfaringsbaserte markedsføringsinitiativ rettet mot å skape engasjement mellom målet og produktet. For eksempel utdeling av vareprøver, «point-of-sale activation». Utstillinger i butikklokaler, kampanjer eller konkurranser for forbrukere, «forbrukerkampanjer» (tilbud i begrenset periode, konkurranser, belønninger som motiverer til kjøp eller interaksjon med merkevaren) og «pop-up-opplevelser» (midlertidige steder eller butikker som tilbyr en unik merkevareopplevelse på steder med mye trafikk, og/eller i samarbeid med arrangementer eller festivaler).
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets Stand-aktivering
Denne kategorien er åpen både for eventbyrå som jobber med underleverandører og for utstillere/stand-byggere/stand-designere som har deltatt med en messestand eller utstilling på en eller flere event/arrangement i Norge eller i utlandet – der standen er bygget av norske stand-byggere. Vurderingen av hvert bidrag tar hensyn til kreativitet og merkevarekobling (invitasjon, stand, aktivering, aktiviteter på standen og personell som arbeider) og med et klart budskap og målbare mål.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets B2B Event
Denne kategorien er åpen for event/arrangement (f.eks. konferanser, kongresser, messer og roadshows) rettet mot forretningsforbindelser (f.eks. kunder og agenter). Eventet/arrangementet skal være rettet mot eksterne interessenter, og måloppnåelse skal knyttes til forretningsstrategi.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets B2C Event
Denne kategorien er åpen for event/arrangement (f.eks. produkt- eller tjenestelanseringer, nyåpninger, festivaler, messer og roadshows) rettet mot sluttforbrukere/konsumenter. Eventet/arrangementet skal være rettet mot eksterne interessenter, og måloppnåelse skal knyttes til forretningsstrategi.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets B2E Event
Denne kategorien er rettet mot et internt publikum – hele eller deler av virksomhetens ansatte - og er åpen for interne arrangement og møter (f.eks. kurs, konferanser, kick-offs, jubileer og andre markeringer) som har til hensikt å bygge kunnskap, samhold, bedriftskultur og bidra til team-building. Det bør knyttes et internt kommunikasjonsmål til det interne arrangementet/møtet, som tar sikte på endring, forankring eller utvikling innenfor virksomheten.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets Innholdsproduksjon til et event
Denne kategorien er åpen for et enkelt innholdselement eller en helhetlig innholdsproduksjon til eller på et event. Innholdet må ha målsetting om å oppnå en bestemt effekt hos publikum, enten det er å bygge forståelse, fellesskap, tilslutning eller å underholde. Innholdet skal demonstrere viktigheten av godt innhold på event, og kunne ta i bruk alle virkemidler innenfor kommunikasjon og event-teknisk produksjon. For eksempel video-/audio produksjoner, grafisk/visuelt innhold, interaktivt innhold, trykket materiell (print), digitalt innhold, liveopptredener, demonstrasjoner og kreative installasjoner, workshops og opplæringsmateriell og fotografi.
Live-juryeres 3. april 2025.
Årets Eventbyrå
Denne kategoriene er ikke søkbar og skal juryeres på annen måte. Kategorien skal ikke live-juryeres.
Grand Prix
Dette er ikke en søkbar kategori, som kan, men ikke må, deles ut, til caser som utmerker seg innen spons og event. Denne kategorien velges ut ifra caser sendt inn til alle overnevnte kategorier.