Search
Search
Meny
Background

Tre norske byråer på BEA World Top 30-listen

05. september 2024
I sommer ble listen over top 30 eventbyråer for 2023 offentliggjort. I den internasjonale kåringen ble hele tre norske eventbyråer rangert til top 30. Listen gjenspeiler nivået her til lands, og viser at norske byråer år etter år hevder seg internasjonalt.
Hvert år kårer BEA World Top 30 eventbyråer, og byråene belønnes for kreativitet, innovativ tilnærming, strategisk tenkning og gjennomslagskraft. Rangeringen er basert på summen av medaljene og poengene byråene har samlet siden 2017, da Best Event Awards ble gobal og endret navn til BEA World.

BEA World Top 30-listen vurderer kun byråene som deltar i BEA World Festival. Byråene rangeres basert på live-pitcher på festivalen; presentert for og bedømt av en ekspertjury bestående av markeds-, kommunikasjons- og sponsoransvarlige fra multinasjonale selskaper og eventforeninger.

Totalt var det elleve land representert på listen for 2023. Italia er tydelig godt representert, med hele ni byråer på listen, hvor fem av dem er rangert på topp 10. Norge står derimot for 10 prosent av listen med tre byråer - Fieldwork, 6. Sans og JCP. 
 

Fra 19. til 9. plass

Fieldwork er blant byråene med den mest signifikante progresjonen, med en fremgang fra 19. plass i 2022 til en gjev 9. plass i 2023, og er rangert høyest av de norske byråene.

Å bli rangert på 9. plass globalt av BEA World er en stor prestasjon, spesielt for et mindre byrå som vårt, og det gjør oss veldig stolte. Det er vanvittig at vi i 2023-utgaven alene kom tilbake med fem medaljer når vi konkurrerte mot 83 byråer fra 40 land med 333 innsendte caser, noe som viser hvor intens konkurransen er, forteller Bret Roberts, salgs- og forretningsutvikler i Fieldwork.

Å komme med på top 30-listen er et bevis på dedikasjon over flere år, og evnen til å flytte grenser. I tillegg mener Roberts det har krevd mot til å utfordre kundene sine, ved å gi dem det de trenger i stedet for å kun levere det de ber om.

- Anerkjennelsen bekrefter verdien av å utfordre våre kunder og vår tilnæring til dem. Det betyr at å investere i fantastiske mennesker og ha strenge prosesser, kan føre til eksepsjonelle resultater. Å konsekvent bevise vår verdi på denne scenen hvert år, understreker effektiviteten av arbeidet vårt og skiller oss ut i bransjen.


Siden 2017 har Fieldwork hanket inn hele 13 medaljer i åtte kategorier med seks forskjellige kunder, og med et betydelig hopp på listen, gjenspeiler det at deres tilnærming og metodikk fungerer godt både nasjonalt og globalt.

Når det gjelder BEA World, er kreativitet og innovasjon helt avgjørende. Dersom du ikke kan bruke et kreativt idékonsept for å overvinne kundens utfordring eller oppnå et mål, er det i grunnen ubrukelig. Vi har vært heldige å jobbe med mange modige, globale merkevarer som ikke er redde for å "fuck things up" en gang iblant, sier Bret.

Fieldwork på BEA World




Bilde: Fieldwork på BEA World Festival
 

Eneste nordiske landet på listen

To andre norske byråer er også på listen over top 30 eventbyråer. 6. Sans på en 19. plass, tre plasseringer opp fra i fjor, Just Cruzin Production (JCP) på 29. plass.

- Veldig gøy med norske innslag! Alle tre har jo vært på listen i flere år allerede, så er jo ikke noe nytt at norske byråer hevder seg godt internasjonalt. Dessverre er det sjelden andre norske eventbyrå utover oss tre på listen deltar, og de siste årene har vi prioritert de beste casene våre til Cannes og Heavent Awards i stedet. Samtidig er det jo en fjær i hatten at ti prosent av listen kommer fra «lille» Norge, sier Gjermund Hellan, managing director i JCP.

Blant de 30 byråene på listen skiller Norge seg tydelig ut som det eneste nordiske landet som er representert. I tillegg til Fieldwork, 6. Sans og JCPs deltakelse over flere år, deltok Kite (nå Z Event) for første gang i fjor og tok sølv i "B2I", én av tre hovedkategorier på BEA World Festival. Andre land i Norden har deltatt på BEA World Festival, men aldri nådd opp på topp 30-listen. Dette kan reflekterte nivået på de norske byråene, som ifølge Bret, er svært høyt.

- Norden er hjemsted for mange eksepsjonelle byråer, med Finland, Sverige og Danmark som alle har pitchet vinner-caser på BEA World de siste årene, men ingen av dem har så langt kommet på topp 30-listen. I Norge har vi noen få byråer som konsekvent er villige til å gjøre investeringen og som har vist ambisjon om å måle seg på den globale scenen. Det at vi har tre byråer i BEA World topp 30 er kjempebra og vitner om at norske byråer er i stand til å lage arrangementer i verdensklasse som fenger og imponerer denne internasjonale juryen, sier Bret.

BEA World Festival 2024 har åpent for søknader nå. Send inn case her! NB: søknadsfristen utløper 30. september.
facebook

LES FLERE NYHETER

LUKK Close

BLI MEDLEM

Denne siden er forbeholdt medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen.

Vennligst logg inn eller bli medlem for å se innholdet.
BLI MEDLEM
LOGG INN